Honda HR-V baharu kekal No.1 dalam segmen SUV kompak – jualan lebih 3,000 unit dalam sebulan

Honda HR-V baharu kekal No.1 dalam segmen SUV kompak – jualan lebih 3,000 unit dalam sebulan

Honda Malaysia telah mengumumkan tempahan bagi HR-V baharu kini telah mencecah lebih 8,500 unit. Dilancarkan pada Januari lalu, jualan yang pada mulanya disasarkan untuk tempoh tiga bulan, bagaimana pun, berjaya dicapai dalam tempoh sebulan iaitu menghampir angka 4,000 unit tempahan. Malah sejak dilancarkan, Honda Malaysia mengesahkan telah menghantar lebih 3,000 unit HR-V baharu kepada pelanggannya.

Rekod ini membuatkan HR-V baharu berjaya mendominasi pasaran perkongsian sebanyak 87% bagi segmen SUV kompak, mengekalkan kedudukannya No.1 dalam pendahulu segmen. Malah berdasarkan rekod jualan mengikut bahagian, Lembah Klang mencatatkan sumbangan tertinggi iaitu sebanyak 47%, diikuti dengan bahagian selatan dan utara iaitu masing-masing 18%.

Manakala Passion Red Pearl yang merupakan pilihan warna baharu yang ditawarkan oleh Honda Malaysia dan HR-V baharu menjadi model pertama menampilkan warna ini, menjadi pilihan tertinggi dalam keseluruhan jualan iaitu mencecah 28%.

Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia Toichi Ishiyama berkata, “HR-V semakin meningkat popular sejak dilancarkan pada tahun 2015. Kini barisan terkininya turut menampilkan varian baharu iaitu HR-V RS yang turut menerima sambutan yang menggalakkan di sini.”

Honda HR-V baharu kekal No.1 dalam segmen SUV kompak – jualan lebih 3,000 unit dalam sebulan

Barisan HR-V baharu ini menawarkan empat varian dengan harga antara RM109k-RM121k, di mana tiga daripadanya adalah unit petrol biasa- bermula dengan varian asas Grade E, diikuti dengan Grade V, dan yang tertinggi RS yang dipertontonkan tahun lalu. Manakala varian keempat ialah HR-V Hybrid turut pertama kali diperkenalkan di Malaysia.

Tiada perubahan untuk penjana kuasa bagi versi petrol, ia masih mengekalkan enjin 1.8 liter SOHC i-VTEC dengan kuasa 142 PS pada 6,500 rpm dan tork 172 Nm pada 4,300 rpm, serta dipadankan dengan transmisi CVT bersama pedal penukar gear. Spesifik untuk model RS ia kini hadir dengan sistem stereng Variable Gear Ratio (VGR) baharu.

HR-V hybrid menampilkan penjana kuasa Sport Hybrid i-DCD (intelligent dual-clutch drive) seperti Jazz Hybrid. Ia menggabungkan enjin 1.5 liter twin-cam i-VTEC Atkinson-cycle dan motor elektrik 22 kW (30 PS)/160 Nm, yang dikuasakan oleh bateri lithium-ion Blue Energy, dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac tujuh-kelajuan.

Kuasa dari penjana kuasa itu meningkat berbanding Jazz, dengan 132 PS pada 6,600 rpm dan tork 156 Nm pada 4,600 rpm. Hasil kombinasi dari motor elektrik, sistem tersebut dapat menghasilkan 152 PS dan tork 190 Nm, sedikit tinggi berbanding model janaan petrol.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required