Niu tiba di M’sia – skuter elektrik dengan jarak gerak 80 km sekali cas, laju maksimum 55 km/j, RM8,800

Niu tiba di M’sia – skuter elektrik dengan jarak gerak 80 km sekali cas, laju maksimum 55 km/j, RM8,800

Niu adalah sebuah syarikat pengeluar skuter elektrik dari China, namun mempunyai pasukan yang terdiri daripada pelbagai latar belakang termasuk dari BMW, Microsoft, Intel, Huawei, Xiaomi, McKinsey, KKR dan Bain Capital, dan mempunyai kerjasama dengan syarikat seperti Bosch, Panasonic, LG dan Vodafone. Sejak dilancarkan pada tahun 2015, lebih 240,000 unit skuter mereka telah terjual di seluruh dunia, termasuk Eropah.

Kini, Niu telah tiba di Malaysia, diuruskan oleh Mforce Bike Holdings Sdn Bhd, dan model N-Series telah dilancarkan sebagai pengenalan. Harga skuter yang dikuasakan oleh elektrik sepenuhnya dan boleh ditunggang atas jalan secara sah ini adalah RM8,800 termasuk insurans dan cukai jalan.

Niu N-Series ini mempunyai penampilan yang ringkas, menggunakan lampu LED di depan dan belakang, paparan meter LCD untuk melihat laju, tahap bateri serta mod tunggangan, dan tempat duduk untuk dua orang yang berketinggian 740 mm. Penggunaannya juga dijadikan lebih mudah dengan adanya ruang simpanan 18.9 liter di bawah tempat duduk, pilihan tiga mod tunggangan, pengecas USB dan penyangkut barangan di hadapan.

Untuk menggerakkannya pula, kuasa datang daripada bateri lithium ion 60 V 29 Ah Panasonic, yang cuma mempunyai berat 10 kg dan boleh dikeluarkan untuk diganti atau dicas. Dari bateri, kuasa pergi kepada motor penggerak 1,500 W Bosch, sekaligus menjadikan kuasa maksimum skuter ini 2,300 W dan 120 Nm tork, manakala laju maksimum pula cuma 55 km/j. Bergantung kepada penggunaan, setiap cas penuh boleh membawa kepada jarak 50 hingga 80 km, dan ia boleh dicas semula menggunakan soket rumah biasa dalam masa enam jam.

Kelengkapan lain pada skuter elektrik ini adalah rim 12 inci dengan tayar 90/90 di hadapan dan 120/70 di belakang, brek cakera depan dan belakang dengan teknologi penjanaan semula kuasa brek, berat keseluruhan 95 kg dan lengan ayun gabungan titanium dan aluminium. Satu lagi ciri menarik, skuter ini juga boleh disambungkan kepada aplikasi khas telefon pintar, untuk melihat navigasi, tempat mengecas, diganostik masa sebenar dan penggera anti kecurian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required