Seperti kebiasaannya, bulan Februari bukanlah bulan yang memberangsangkan untuk angka jualan kenderaan di Malaysia. Jumlah hari bekerja yang pendek serta cuti panjang untuk Tahun Baru China menjadikan jualan perlahan, dan untuk tahun ini hanya 39,838 kenderaan diserahkan, turun 18% (atau 8,612 unit) berbanding Januari lalu.

Berikut ringkasan prestasi jualan bagi sebahagian jenama utama sepanjang Februari. Jika dilihat jenama pada kedudukan 10 teratas, lapan daripadanya mencatatkan penurunan. Ini sahaja sudah memberi gambaran kepada keseluruhan suasana sepanjang Februari 2019.

Pendahulu pasaran, Perodua yang berada ditangga pertama mencatatkan penurunan sebanyak 14.3%. Ini diikuti pula oleh Honda (-20.2%) dan Proton yang menghuni tempat ketiga (-23.0%). Nissan pula yang berada ditangga keempat mengalami penurunan 44.8% manakala mengikut di belakang ialah Mazda, dengan penyusutan sebanyak 56.6%.

Lain-lain jenama yang turut sama menyaksikan penurunan adalah seperti berikut; Mitsubishi (-42.0%), Volkswagen (-53.1%), Hyundai (-61.5%) dan Renault (-69.8%). Tetapi, tetap ada jenama-jenama yang mencatatkan peningkatan jualan sepanjang Februari, misalnya Toyota (+49.7%) dan BMW (+5.6%).

Bagi jenama premium selebihnya, keadaan tidak menyebelahi jenama-jenama lain yang ada; Mercedes-Benz menyaksikan penurunan sebanyak 44.5%, manakala Volvo pula terpaksa akur dengan penurunan angka jualan sebanyak 11.9%.