Honda BR-V 2019 facelift dilancarkan di Indonesia

Honda BR-V 2019 facelift dilancarkan di Indonesia

Honda BR-V telah pun menerima peningkatan (facelift) untuk pertengahan-hayatnya selepas lebih tiga tahun berada di pasaran. Indonesia menjadi negara pertama yang menerima peningkatan ini, bagi meneruskan persaingan dengan pencabar terdekatnya termasuk Toyota Rush, Daihatsu Terios dan Mitsubishi Xpander/Nissan Livina.

Melihat wajah hadapannya, BR-V 2019 facelift menjadikan abangnya, CR-V, sebagai inspirasi termasuk menampilkan palang hitam melintangi muncungnya, menggantikan kemasan krom pada model sebelum ini. Walau bagaimana pun ia masih mengekalkan jaluran krom yang disambung pada lampu utama, tetapi dengan efek visual yang lebih besar, gril yang lebih tebal. Lampu utama projektor pula sama, tetapi dipadankan dengan jaluran lampu nyalaan siang LED baharu.

Walau seimbasnya kelihatan lebih kurang sama, tapi bamparnya telah pun diprofilkan. Sisinya kini menampilkan ciri seperti corong dan ia menghala ke lampu utama, yang bertentangan ke arah gril. Lampu kabus bulat dan “skid plate” perak kini nampak lebih menonjol berbanding sebelum ini.

Honda BR-V 2019 facelift dilancarkan di Indonesia

Bahagian belakang juga dipertingkatkan, kini dengan rupa yang lebih bergaya termasuk seksyen “diffuser” perak dan bampar dengan reflektor menegak. Sebelum ini reflektor tersebut diletakkan di bahagian paling bawah bampar, disambung pada “diffuser”. Ia disambung pada lampu belakang dengan kemasan krom. Bukan itu saja, rim aloi dua-tona 16-inci baharu juga ditampilkan.

Di dalamnya, rekaan papan pemuka dan stereng seperti Civic FD dikekalkan, tapi ada beberapa ciri baharu ditampilkan termasuk tweeter speaker, kemasan papan pemuka dengan kepingan kelabu pada bahagian penumpang) dan juga fungsi auto pada pendingin hawa, di mana telah pun ditampilkan pada BR-V semasa di Malaysia.

Honda mahukan sifat yang lebih sporty dan varian tertinggi menampilkan kabin dengan tema hitam termasuk tempat duduk berkemasan merah. Ia juga dipadankan dengan pad kulit berwarna merah pada perehat tangan di bahagian pintu dan balutan kulit untuk stereng dan tombol gear, dengan jahitan merah. Honda Indonesia juga mengetengahkan kusyen tempat duduk barisan kedua yang lebih tebal dan perehat kepala tengah baharu. Malah tempat duduk pemandu juga kini boleh dilaraskan ketinggiannya, yang telah pun ditampilkan untuk model negara kita.

Ciri baharu untuk BR-V spesifikasi Indonedia ini termasuklah unit utama skrin sesentuh kapasitif “ala terapung” lapan-inci dengan WebLink (mirroring untuk telefon pintar) dan kemasukan pintar dengan butang penghidup enjin. Walau bagaimana pun, beg udara masih kekal dengan dua unit, begitu juga dengan ABS, VSA dan bantuan mula mendaki.

Tiada perubahan pada penjana kuasa, masih kekal dengan enjin 1.5 liter i-VTEC (120 PS, 145 Nm) dengan kotak gear automatik CVT atau manual enam-kelajuan. Tidak seperti Rush/Terios, kuasanya disalurkan ke roda hadapan.

Empat varian ditawarkan untuk BR-V 2019 facelift di Indonesia – S MT berharga Rp 238 juta (RM69,347), E MT (Rp 252.5 juta atau RM73,563), E CVT (Rp 262.5 juta atau RM76,477), dan Prestige CVT (Rp 279.5 juta atau RM81,432).

Ada enam pilihan warna iaitu Tafetta White, Lunar Silver Metallic, Modern Steel Metallic, Crystal Black Pearl, Coffee Cherry Red Metallic dan warna signitur Premium Amber Metallic ditawarkan. Di mana dua warna terakhir tersebut adalah untuk varian E dan Prestige.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required