Nissan Livina 2019 dilancar di Indonesia – asas sama dengan Mitsubishi Xpander, tujuh tempat duduk, 1.5L

Nissan Livina 2019 dilancar di Indonesia – asas sama dengan Mitsubishi Xpander, tujuh tempat duduk, 1.5L

Setelah kelibatnya dijumpai sedang diuji atas jalan di Indonesia, kini Nissan Livina baru rasmi dilancarkan di negara tersebut. Secara keseluruhannya, ia ditawarkan dalam lima varian iaitu bermula 1.5 E MT, 1.5 EL MT, 1.5 EL AT, 1.5 VE AT dan 1.5 VL AT. Harga pula terletak di antara 198.8 juta Rupiah (RM57,525) hingga 266 juta Rupiah (RM76,971).

Livina baru ini berkongsi asas yang sama dengan Mitsubishi Xpander (Nissan merupakan pemegang saham terbesar dalam Mitsubishi Motors), dan disebabkan itu anda boleh lihat terdapat persamaan pada bentuknya. Walaupun begitu, beberapa bahagian dijadikan berbeza supaya dapat menghasilkan identiti yang tersendiri, seperti pada gril, bampar dan juga lampu belakang.

Kesemua varian Livina baru ini dikuasakan oleh enjin empat silinder sebaris 1,499 cc dengan DOHC dan Twin VTC (Variable Valve Timing Control), dan ia mampu menghasilkan kuasa sebanyak 104 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm. Pilihan transmisi pula ada dua, sama ada manual lima kelajuan atau automatik empat kelajuan.

Nissan Livina 2019 dilancar di Indonesia – asas sama dengan Mitsubishi Xpander, tujuh tempat duduk, 1.5L

Melihat kepada varian paling asas 1.5 E MT, ia masih mendapat lampu utama halogen, lampu siang LED, lampu belakang LED, cermin sisi larasan elektronik, brek ABS dan EBD, serta dua beg udara hadapan sama seperti varian lain, tetapi ia cuma menggunakan tempat duduk fabrik, kawalan pendingin hawa manual (depan sahaja) dan rim besi 15 inci.

Pergi pula kepada varian paling tinggi 1.5 VL AT, barangannya lebih lengkap dengan lampu kabus, cermin sisi warna krom dan boleh dilipat secara elektronik, pemegang pintu krom, sistem kunci pintar dan butang pemula enjin dan rim 16 inci dengan tayar 205/55R16.

Masuk ke dalam, varian ini turut menyaksikan penggunaan kulit warna hitam pada tempat duduk dan stereng, panel hiasan kayu, panel paparan informasi LCD berwarna, butang kawalan multimedia pada stereng, blower pendingin hawa belakang, enam pembesar suara dan head unit skrin sesentuh 7.0 inci dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay.

Ciri keselamatan bagi varian paling tinggi MPV tujuh tempat duduk ini juga dipertingkat dengan Brake Assist, Vehicle Dynamic Control (VDC), Traction Control System (TCS), Hill Start Assist (HSA), kamera belakang serta pengesan undur.

Secara keseluruhannya, terdapat enam pilihan warna untuk Livina baru yang dilancarkan di Indonesia ini iaitu Ruby Red, Sunset Orange, Black Knight, Timeless Grey, Silver Tech dan White Pearl, dan ia akan bersaing dalam segmen sama dengan Avanza, Xpander, Ertiga, Xenia, dan Mobilio.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required