AJP Motos lancar empat model lasak untuk Malaysia

AJP Motos lancar empat model lasak untuk Malaysia

Satu jenama motosikal dari Portugal yang sudah wujud sejak tahun 1987 iaitu AJP Motos telah membuat kemunculan dalam pasaran Malaysia dengan pelancaran empat buah model jentera lasak, iaitu tiga model 249 cc, PR5 250 Enduro, PR5 250 Extreme dan PR5 250 Supermoto, serta satu model 600 cc PR7 600 Adventure. Harga tetapnya masih belum ada, tapi dijangka berada dalam lingkungan RM23,000 hingga RM35,000 untuk PR5 dan RM55,000 hingga RM60,000 untuk PR7.

Model PR5 dikuasakan oleh enjin satu silinder empat strok SOHC suntikan bahan api 249 cc, dan digabungkan bersama transmisi enam kelajuan. Tangki bahan api yang disediakan berkapasiti 7.5 liter dan ia juga dilengkapi dengan pemula enjin elektrik.

Kelengkapan lain yang ada pada PR5 adalah termasuk suspensi hadapan ZF Sachs 48 mm dengan jarak gerak 300 mm dan boleh dilaras sepenuhnya, suspensi belakang monoshock ZF Sachs juga dengan jarak gerak 300 mm dan boleh dilaras sepenuhnya, brek cakera 260 mm dengan angkup dua piston di hadapan (PR5 Extreme lebih besar 10 mm) serta brek cakera 220 mm dengan angkup satu piston di belakang.

PR5 Extreme mempunyai berat lima kilogram lebih ringan berbanding PR5 Enduro dan Supermoto (123 kg) kerana beberapa bahagian telah dicabut bagi menjadikan ia lebih sesuai untuk tunggangan lebih lasak, tetapi bahagian lain masih sama dengan PR5 Enduro termasuk rim 21 inci di hadapan, rim 18 inci di belakang, tinggi tempat duduk 940 mm serta jarak dari tanah 320 mm.

PR5 Supermoto pula menggunakan rim 17 inci dengan tayar 100/80 di hadapan dan 130/70 di belakang, tinggi tempat duduk 890 mm, serta jarak dari tanah 300 mm. Panel meter model PR5 ini juga agak ringkas dengan catatan jarak perjalanan, jam serta kelajuan.

Pergi pula kepada PR7 600 Adventure, model ini dikuasakan oleh enjin satu silinder empat strok DOHC penyejukan cecair berkapasiti 600 cc, serta padanan transmisi enam kelajuan. Tangki bahan api berkapasiti 17 liter dan juga datang dengan penghidup enjin elektrik.

AJP Motos lancar empat model lasak untuk Malaysia

Rim hadapan model ini bersaiz 21 inci dengan tayar 90/90, manakala di belakang pula ia menggunakan rim 18 inci dengan tayar 140/80. Suspensi depan dan belakang adalah daripada ZF Sachs, dengan fork hadapan berdiameter 48 mm manakala di belakang menggunakan monoshock berserta reservoir. Kedua-dua suspensi ini boleh dilaras sepenuhnya.

Kelengkapan lain yang datang terus pada PR7 adalah brek cakera 300 mm dengan angkup dua piston di hadapan, cakera 240 mm dan angkup satu piston di belakang, penghadang angin hadapan tinggi, penghadang tangan Acerbis serta satu yang istimewa, tablet Samsung yang digunakan sebagai paparan informasi termasuk navigasi.

Semua motosikal AJP ini boleh didaftarkan untuk kegunaan atas jalan raya biasa dan ia dilengkapi dengan lampu hadapan, lampu belakang serta lampu penunjuk arah (tiada pada PR5 Extreme).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required