SPYSHOT: Volkswagen Golf Mk8 diuji tanpa menyamar

SPYSHOT: Volkswagen Golf Mk8 diuji tanpa menyamar

Ini mungkin peringkat terakhir ujian yang dijalankan terhadap Volkswagen Golf generasi baharu, kerana ia kini sudahpun di bawa keluar tanpa apa-apa pelekat penyamaran buat pertama kali. Jadi untuk gambar intipan terbaharu ini, anda tidak perlu lagi membayangkan rupanya, kerana ia telah terdedah sepenuhnya.

Dari segi muka, sekali imbas kebanyakkan orang tentu tahu bahawa ia adalah sebuah Golf kerana ia masih mengekalkan rupa hampir sama dengan versi sedia ada. Tetapi jika anda perasan, model generasi kelapan ini menampilkan muka yang lebih rendah dari Golf Mk7 dengan lampu hadapan lebih tirus. Kemasan jalur krom tebal juga diberikan dari kemasan liang udara sisi hingga ke bahagian tengah.

Pada bahagian belakang juga sama di mana tiang-C hatchback ini juga mengekalkan bentuk tradisinya, bersama lampu belakang direka seakan model sedia ada. Ciri lain yang turut diberikan pada bahagian ini termasuk antena sirip yu dan juga bampar dengan rekaan baharu.

Volkswagen Golf Mk8 ini dibangunkan dengan platform MQB yang dikemaskini, dilaporkan 50 kg lebih ringan dari sebelumnya. Golf akan menerima versi yang dijana sistem hibrid ringkas 48-volt. Manakala model berprestasi tinggi GTI juga dikatakan bakal menerima teknologi baharu dengan dilengkapkan pengecas turbo elektrik yang mampu menjana 261 hp seperti model Golf GTI Clubsport.

SPYSHOT: Volkswagen Golf Mk8 diuji tanpa menyamar

Untuk enjin EA288 Evo 2.0 liter turbodiesel, ia juga akan digandingkan dengan sistem hibrid ringkas, tetapi dari versi 12-Volt dengan berberapa talaan, bermula dari 136 hp hingga 204 hp. Enjin diesel 1.6 liter pula dijangka akan digantikan unit 1.5 liter, manakala untuk versi petrol, Golf akan dijana oleh pilihan enjin 1.0 liter tiga-silinder dan 1.5 liter empat-silinder TSI.

Bagi versi berprestasi tinggi lebih mesra alam, GTE plug-in hybrid, ia boleh berjalan dengan mod elektrik sepenuhnya 50 km lebih jauh dari model sedia ada. Khabar angin turut mengatakan bahawa Volkswagen akan menghasilkan Golf R Plus pada model kali ini, iaitu model lebih buas berbanding Golf R dengan bekalan kuasa lebih 400 hp dan mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat dan kelajuan maksima 278 km/j.

Model generasi baharu Volkswagen Golf ini dijangka akan diperkenalkan secara rasmi pada suku ketiga 2019, sebelum hatchback ID berkuasa elektrik sepenuhnya membuat kemunculan sulung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required