Triumph Rocket 3 TFC – unit terhad, 40 kg lebih ringan

Triumph Rocket 3 TFC – unit terhad, 40 kg lebih ringan

Sebelum ini, Triumph Factory Customs (TFC), iaitu satu jenama produk ubah suai terus dari kilang Triumph cuma memperkenalkan Rocket 3 TFC sebagai sebuah motosikal konsep, tapi sekarang ia telah didedahkan sepenuhnya. Model ini dijual pada harga bermula 25,000 pound sterling (RM135,132) dan hanya dihasilkan sebanyak 750 unit sahaja untuk seluruh dunia.

Enjin asas yang digunakan masih lagi sama seperti Rocket 3 biasa, iaitu enjin tiga silinder berkapasiti 2,500 cc (dikatakan sebagai enjin motosikal produksi berkapasiti paling besar di dunia), tetapi ia telah dipertingkat untuk menghasilkan kuasa sebanyak 170 PS dan 221 Nm tork (peningkatan 13% berbanding sebelum ini.

Triumph juga mendakwa Rocket 3 TFC ini 40 kg lebih ringan berbanding Rocket 3 biasa yang kini sudah dihentikan pengeluarannya. Ia dapat dicapai hasil daripada penggunaan pelbagai bahagian yang menggunakan gentian karbon, termasuk muncung dan pelindung ekzos Arrow, penghadang lumpur serta penghadang angin hadapan.

Seperti yang boleh dilihat, Rocket TFC ini menyediakan kedudukan tunggangan yang berbeza kerana bahagian pemegangnya telah diubah dengan unit yang lebih lurus dan tidak ke belakang seperti Rocket standard manakala tempat duduk pula kini cuma tinggal satu. Bahagian brek dipertingkat dengan angkup Brembo Stylema serta tuil Brembo MCS boleh laras.

Pada bahagian kokpit terdapat skrin TFT-LCD warna penuh yang boleh dilaras pada sudut tertentu, dan apabila disambungkan dengan modul Bluetooth khas (dijual berasingan), ia boleh menjawab dan membuat panggilan telefon, menunjukkan arah navigasi Google Maps serta mengawal kamera GoPro. Pada bahagian elektronik, motosikal ini didatangkan terus dengan Cornering ABS, Traction Control serta empat mod tunggangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required