JPJeBid catat kutipan RM15.6 juta sejak diperkenalkan April lalu – Johor mula buka bidaan untuk ‘JTR’

JPJeBid catat kutipan RM15.6 juta sejak diperkenalkan April lalu – Johor mula buka bidaan untuk ‘JTR’

Sejak diperkenalkan menerusi projek perintisnya April lalu, Sistem Bidaan Nombor Pendaftaran Kenderaan Dalam Talian (JPJeBid) telah berjaya mengutip sebanyak RM15.6 juta dengan Putrajaya mencatat kutipan tertinggi sebanyak RM3.1 juta diikuti Wilayah Persekutuan sebanyak RM1.5 juta.

Menurut Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), sebanyak 57,165 pendaftaran JPJeBid direkodkan setakat ini dan bilangan pendaftaran itu dijangka bertambah dengan pelaksanaannya yang akan diperluas ke seluruh negara sehingga akhir tahun ini.

Projek perintis sistem ini bermula pada dengan siri plat FC untuk Putrajaya, dengan format baharu ini turut diadaptasikan untuk kegunaan Kuala Lumpur dengan VDN pada Jun lalu. Kemudian ia diperkenalkan pula di Kedah dengan siri plat KET pada awal Julai 2019. Selepas itu, ia turut dilaksanakan di Pulau Pinang yang dimulakan dengan siri pendaftaran PPC pada 2 Ogos lalu. Kemudian disusuli oleh Sabah, dan terkini JPJ Johor pula telah membuka bidaan bagi siri nombor pendaftaran kenderaan baharu ‘JTR’ mulai hari ini. Manakala Sarawak pula akan melaksanakannya pada 24 September ini.

Klik untuk besarkan

Untuk Johor, Pengarah JPJ negeri, Razali Wagiman berkata, pihaknya mensasarkan jumlah kutipan sebanyak RM1 juta untuk ‘JTR’ yang bidaannya dibuka hari ini selama lima hari.

“Sasaran tersebut boleh dicapai menerusi penggunaan sistem JPJeBid itu yang pertama kali diperluaskan pelaksanaan di Johor bagi menggantikan sistem manual yang digunakan sebelum ini. Setiap individu boleh membida walaupun berada di luar Johor dan ia terbuka kepada semua rakyat Malaysia dan penduduk tetap berumur 18 tahun ke atas serta perniagaan atau syarikat yang berdaftar di negara ini,” ujarnya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menurutnya lagi, bagi yang pertama kali menggunakan sistem ini, mereka perlu mendaftar di dalam portal JPJeBid dan bagi orang awam atau syarikat yang tidak pernah mempunyai rekod dalam sistem mySIKAP seperti rekod kenderaan, lesen atau saman pula dikehendaki membuat pendaftaran terlebih dahulu di mana-mana pejabat JPJ negeri dan cawangan JPJ kecuali di UTC.

Manakala kaedah bayaran bidaan pula ialah dengan menggunakan kad kredit atau kad debit tempatan sahaja. Pembida boleh membida seberapa banyak nombor yang diminati dengan bayaran perkhidmatan sebanyak RM10 bagi setiap nombor yang dibida namun setiap individu hanya layak untuk memenangi maksimum tiga nombor kenderaan manakala bagi perniagaan atau syarikat tidak melebihi lima nombor kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required