Nissan GT-R bakal guna teknologi hibrid atau elektrik?

Nissan GT-R bakal guna teknologi hibrid atau elektrik?

For the 2020 GT-R NISMO, Nissan engineers set out to take race-proven technology and make it accessible and comfortable for drivers of all skill levels. Vehicle control and predictability were critical in achieving this; thus, they adopted the theme ìabsolute street and track performanceî when developing the car.

Nissan GT-R sudah agak lama berada dalam pasaran, dan ramai yang tertunggu-tunggu pengenalan generasi barunya yang akan datang. Tetapi, menurut ketua produk khas di Nissan, Hiroshi Tamura, pasukannya sedang menunggu keputusan daripada lembaga pengarah untuk menentukan jenis sistem janaan yang akan digunakan, lapor Carsales.

Dilemanya ialah sama ada untuk menghasilkan sebuah kereta hibrid-elektri dan petrol atau membawakan sebuah kereta elektrik sepenuhnya yang sangat berkuasa. Namun, keputusan masih belum buat. Mei lalu, Tamura menyatakan bahawa GT-R seterusnya akan menepati apa yang pelanggan mahukan. “Jika pelanggan mahukan sebuah EV, kenapa tidak? Generasi akan datang kereta sports adalah EV. Maksud saya, kenapa tidak kita menilai setiap penyelesaian terbaik untuk pelanggan?

“Jika mereka betul-betul mahukan EV, saya akan memenuhi permintaan itu. Jika pelanggan mahukan enjin konvesional, saya perlu akur. Saya perlu memikirkan tentang pelanggan yang akan membeli kereta ini. Itu saja,” ujar beliau. Tidak kira apa pun keputusannya, Tamuran sudah mempunyai gambaran yang jelas bagaimana untuk menjayakan projek berkenaan.

Nissan GT-R bakal guna teknologi hibrid atau elektrik?

The 2020 Nissan GT-R 50th Anniversary Edition takes the nameplate to a level that was unimaginable when it was first introduced 50 years ago. To celebrate the half-century of the GT-R, engineers challenged themselves to find undiscovered performance potential while still making sure the car can be enjoyed by drivers at any level.

Pada masa yang sama, Tamura juga percaya bahawa program GT-R R35 ketika ini boleh diteruskan untuk tempoh 20 tahun tanpa memerlukan perubahan drastik. Ketika ini, jentera berkenaan baru mencecah angka 12 tahun, dan beliau berhasrat untuk mengekalkan binaan badan kereta itu selama mana yang boleh.

Memberi gambaran kepada perkara itu, katanya, GT-R sebelum ini tidak menjalani banyak perubahan dari sudut sistem janaannya sejak generasi R32, R33 dan R34 – sepanjang tempoh 14 tahun. Model R35 ketika ini pula baru sahaja diberi kemaskini pada 2017.

Sementara itu, naib presiden rekaan Nissan peringkat global, Alfonso Albaisa tahun lalu sempat memberi petunjuk yang GT-R baru nanti akan menjadi sangat istimewa; sebuah kereta super sport terpantas di dunia. Beliau juga tidak menolak kebarangkalian GT-R akan dilengkapi teknologi elektrifikasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required