Harga minyak 31 Ogos hingga 6 Sept – RON 97 turun

Harga minyak 31 Ogos hingga 6 Sept – RON 97 turun

Seperti biasa pada hari Jumaat, harga bahan api untuk pasaran Malaysia akan dikemas kini. Untuk minggu seterusnya, RON 97 dijual lebih rendah berbanding minggu sebelum ini.

Bermula esok, 31 Ogos, RON 97 akan dijual pada harga RM2.50 seliter (turun satu sen daripada RM2.51 minggu lepas). Sementara itu, petrol RON 95 pula terus dijual pada harga tetap RM2.08 seliter yang telah ditentukan oleh kerajaan tidak kiralah harga pasaran semasanya.

Begitu juga dengan diesel Euro 2M, di mana ia terus dijual pada harga RM2.18 seliter di stesen minyak, manakala diesel Euro 5 yang sentiasa berada 10 sen lebih tinggi dijual pada harga RM2.28 seliter.

Harga minyak 31 Ogos hingga 6 Sept – RON 97 turun

Menurut menteri kewangan, jika mengikut perkiraan Automatic Price Mechanism (APM), petrol RON 95 sepatutnya dijual pada harga RM2.20 seliter manakala diesel pada RM2.23 seliter tanpa kawalan harga. Dengan harga jualan yang telah ditetapkan, kerajaan akan menyerap kos subsidi sebanyak RM48.84 juta untuk tempoh 31 Ogos hingga 6 September.

Harga terkini yang dikeluarkan ini akan diguna sehingga 6 September, sebelum harga baru diumumkan. Ini adalah kali ke-34 harga bahan api dikemas kini secara mingguan, dan diumumkan pada hari Jumaat. Harga yang diumum diguna untuk hari Sabtu hingga Jumaat minggu seterusnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required