KTM perkenal kelas perniagaan bagi ETS2 bulan depan

KTM perkenal kelas perniagaan bagi ETS2 bulan depan

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal memperkenalkan tempat duduk kelas perniagaan bagi perkhidmatan Electric Train Service 2 (ETS2) bermula bulan hadapan. Ketua Pegawai Eksekutif KTMB, Mohd Rani Hisham Samsuddin menjelaskan, gerabak kelas perniagaan itu merupakan satu daripada enam gerabak ETS2 yang direka untuk penumpang yang mahukan lebih keselesaan ketika dalam perjalanan, lapor Bernama.

“Ia akan melibatkan ruang tempat duduk yang lebih luas dan selesa dengan pelayan khas; ini berbeza daripada gerabak biasa. Penumpang kelas perniagaan juga akan disediakan dengan kelengkapan perjalanan lain seperti kit kembara, Video-on-Demand (VoD) dan slot USB,” menurut kenyataan rasmi beliau.

Tiket bagi perkhidmatan ini akan mula dijual pada 8.30 pagi, 12 September 2019 bagi perjalanan yang bermula dari tarikh 11 Oktober 2019. Harga promosi sempena pengenalan perkhidmatan ini ditetapkan pada kadar rata RM50 bagi perjalanan sehala untuk penumpang dewasa dari KL Sentral ke Ipoh, Perak, manakala bagi perjalanan KL Sentral ke Padang Besar, Perlis pula ialah RM112. Tempoh perjalanan sah bagi tawaran ini ialah dari 11 Oktober hingga 30 Nov 2019.

Sementara bagi penumpang warga emas, pesara kerajaan dan pasangan, orang kelainan upaya serta kanak-kanak berusia 4-12 tahun, mereka layak menerima potongan harga. Bayi tiga tahun ke bawah tidak akan dikenakan tambang.

Beliau berkata, tahun lalu perkhidmatan ETS mencatatkan seramai 3.91 juta penumpang. “Setakat Julai tahun ini, 2.15 juta orang telah menaiki ETS, dengan purata 10,400 penumpang sehari. Pengenalan ETS2 ini adalah selari dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan lagi jumlah pengguna terhadap perkhidmatan ini,” tambah Rani.

Maklumat lanjut tentang perkara ini boleh diperoleh dari laman web rasmi www.ktmb.com.my atau ktmberhad (Facebook), ktmbofficial (Instagram), @ktm_berhad (Twitter) atau hubungi pusat khidmat pelanggan 24-jam KTMB ditalian 03-22661200.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required