Honda Activa 125 BSVI dilancar di India – dari RM4k

Honda Activa 125 BSVI dilancar di India – dari RM4k

Pasaran India kini menerima sebuah skuter baru dari Honda iaitu Activa 125 BSVI. Ia dibawa sebagai pengganti kepada Activa 125 sebelum ini dan mempunyai pelbagai naik taraf untuk menjadikannya lebih moden. Kebanyakan naik taraf ini mungkin sudah diangga biasa bagi pasaran Asia Tenggara lain, tapi di India, ada di antaranya merupakan yang pertama dalam segmennya.

Huruf BSVI yang digunakan sebenarnya adalah petanda bahawa enjin suntikan bahan api 124.9 cc eSP pada motosikal ini mematuhi tahap emisi Bharat Stage VI (sama tahap dengan Euro 6). Membantu lagi kecekapannya, enjin ini dilengkapi dengan sistem Idling Stop System (ISS) yang menggunakan starter ACG. Menurut Honda, Activa 125 baru ini 10% lebih jimat berbanding Activa karburator sebelum ini.

Transmisi adalah jenis CVT, namun jumlah kuasa sebenar tidak didedahkan oleh Honda semasa pelancaran di sana. Kami menjangkakan ia terletak sekitar 9 hp dan 11 Nm tork. Satu lagi ciri baru untuk skuter India yang dibawa oleh model ini adalah suis tongkat yang tidak membenarkan enjin hidup apabila tongkat turun, berserta lampu amarannya.

Bahagian meter motosikal ini didominasi oleh penunjuk kelajuan analog manakala maklumat lain seperti penggunaan bahan api, jarak perjalanan dan tahap bahan api dipaparkan pada panel LCD di bawahnya. Lampu hadapan model ini menggunakan sistem LED manakala di belakang bentuknya telah direka semula.

Walaupun tidak dilengkapi dengan brek ABS, Activa 125 BSVI ini masih mempunyai Combi Brake System (CBS) yang mengaktifkan kedua-dua kuasa brek antara cakera di hadapan dan dram di belakang apabila brek ditarik kuat. Di bawah tempat duduk terdapat ruang simpanan 18 liter.

Honda Activa 125 BSVI ditawarkan dalam tiga varian di India, dengan harga 67,490 Rupee (RM3,932) untuk Standard, 70,990 Rupee (RM4,134) untuk Alloy dan 74,490 Rupee (RM4,338) untuk Deluxe.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required