Honda Africa Twin 2020 akan muncul September ini

Honda Africa Twin 2020 akan muncul September ini

Julai lalu Honda Europe telah mengeluarkan satu teaser motosikal adventure baru. Tiada sebarang bentuk motosikal yang boleh dilihat, tetapi ia menggambarkan suasana di kawasan offroad yang mencabar. Kini, satu lagi video teaser susulan muncul, dengan menunjukkan muka hadapan motosikal tersebut.

Tentunya ia adalah sebuah model Africa Twin, tetapi kita masih belum dapat tahu saiz atau kapasiti enjinnya. Ada khabar yang memberitahu Honda akan meningkatkan kapasiti enjin Africa Twin lebih tinggi daripada 998 cc, namun ada juga yang menjangkakan Africa Twin yang lebih ringan dengan kapasiti enjin bawah 900 cc.

Apapun, motosikal yang ditampilkan dalam video ini dilihat menggunakan set lampu baru dengan jalur DRL LED berbentuk bulat di dalamnya, besi pelindung badan lengkap di bahagian tepi, penghadang angin hadapan tinggi serta lampu LED tambahan. Satu lagi yang menarik, pada penghujung video ini lambang Africa Twin itu dibahagikan kepada dua, memberi gambaran seolah akan ada dua versi baginya.

Africa Twin yang berada dalam pasaran sekarang dikuasakan oleh enjin dua silinder selari 998 cc SOHC, yang boleh didapati dengan kotak gear manual enam kelajuan ataupun automatik Dual Clutch Transmission (DCT). Antara kelengkapannya adalah seperti bateri lithium ion, sistem throttle-by-wire, empat mod tunggangan dan sistem Honda Selectable Torque Control (HSTC) dengan tujuh tahap (sebelum ini cuma tiga).

Di Malaysia, Boon Siew Honda Sdn Bhd menawarkan Africa Twin dalam empat versi iaitu Standard Manual, Standard DCT, Adventure Sports Manual dan Adventure Sports DCT. Harganya masing-masing adalah RM76,399, RM82,999, RM76,699 dan RM86,299 tidak termasuk insurans.

GALERI: Honda Africa Twin Standard


GALERI: Honda Africa Twin Adventure Sports

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required