KTM tamatkan kerjasama dengan Zarco, diganti Kalio

KTM tamatkan kerjasama dengan Zarco, diganti Kalio

Semasa baru menyertai kategori MotoGP bersama pasukan Yamaha Tech 3, Johann Zarco menunjukkan prestasi memberangsangkan dengan menaiki podium tiga kali dan berada di kedudukan nombor enam dalam carta keseluruhan pelumba apabila perlumbaan musim itu tamat.

Sejak dari itu, beberapa pasukan lain turut menunjukkan minat terhadap pelumba dari Perancis ini dan akhirnya beliau membuat keputusan untuk berlumba bersama pasukan factory KTM. Namun, keadaan tidak menjadi mudah dan kekecewaan beliau terhadap jentera RC16 tidak dapat dibendung lagi. Nasib sama menimpa hampir kesemua pelumba KTM lain termasuk Hafizh Syahrin dalam pasukan KTM Tech 3.

Walaupun kontrak ditandatangani untuk tempoh dua tahun, iaitu sehingga musim 2020 berakhir, bulan lalu Zarco dan KTM mengumumkan secara rasmi kerjasama mereka akan berakhir lebih awal. Kita menjangkakan sekurang-kurangnya hingga musim 2019 ini berakhir tapi nampaknya tidak.

KTM tamatkan kerjasama dengan Zarco, diganti Kalio

Dengan musim 2019 masih berbaki enam pusingan lagi, khidmat Zarco sebagai pelumba sudah ditamatkan dan beliau akan diganti oleh Mika Kallio. Walaubagaimanapun, menurut ketua KTM Motorsport, mereka masih belum membuat keputusan siapa pengganti Zarco untuk musim hadapan, dan pertukaran terus Zarco dan Kallio ini adalah kerana “penetapan semula kepentingan” pasukan.

Zarco juga setakat ini masih belum mempunyai tempat sebagai pelumba musim hadapan, tetapi beliau ada memberi petunjuk sedang menghampiri jawatan sebagai pelumba ujian jentera MotoGP. Untuk pasukan mana, kita masih perlu menunggu jawapan rasmi beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required