Perodua Axia 2019 – pilih G atau GXtra? Beza RM1.5k

Perodua Axia 2019 – pilih G atau GXtra? Beza RM1.5k

Perodua Axia facelift 2019 baru sahaja dilancarkan, dengan rupa yang disegarkan semula serta peningkatan pelbagai ciri. Sudah tentu, bukan semua varian mendapat ciri-ciri baru ini, jadi anda perlu membuat pilihan yang bersesuaian antara enam varian itu – manakah yang paling sesuai dengan anda.

Apatah lagi bila anda melihat kepada varian paling rendah. Kita tolak tepi varian E berharga RM24,090 yang terlalu ringkas sehinggakan brek ABS dan radio pun tak ada. Kalau untuk dibelasah di sekolah memandu, mungkin varian ini sesuai.

Untuk kegunaan orang biasa, pilihan mampu milik yang lebih masuk akal adalah G yang berharga RM33,490 ataupun GXtra RM34,990. Bezanya cuma RM1,500, tapi ada sebab yang lebih kuat untuk anda memilih GXtra bila senarai kelengkapan diperhatikan lebih lanjut.

Perodua Axia 2019 – pilih G atau GXtra? Beza RM1.5k

Paling utama adalah varian GXtra dilengkapi dengan salah satu peningkatan paling penting bagi Axia iaitu ciri Vehicle Stability Control (VSC). Tambahan ciri keselamatan penting ini menjadikan Axia kereta paling murah di Malaysia yang dilengkapi dengan VSC, seterusnya diikuti oleh Proton Iriz Standard MT berharga RM36,700.

Selain daripada itu, varian GXtra juga mempunyai kelebihan lain seperti pelaras ketinggian tempat duduk pemandu, kamera undur, balutan fabrik yang lebih menarik, cangkuk anti kecurian dan kemasan perak di bahagian dalam.

Mungkin ada yang tertanya, jadi, kenapa Perodua menawarkan varian G ini sedangkan harganya cuma berbeza sedikit, tetapi kekurangan banyak ciri? Jawapan mereka mudah. Hampir semua orang membeli kereta menggunakan pinjaman ansuran, dan beza bayaran bulanan antara dua varian ini adalah antara RM15 dan RM30, bergantung kepada tempoh bayaran semula.


Bahagian dalam Axia GXtra (kanan) dan G (kiri)

Jumlah ini mungkin tidak banyak, tapi Perodua memberitahu ia boleh mempengaruhi sama ada pinjaman seseorang itu diluluskan atau tidak. Tapi sebenarnya, kalau anda terletak dalam lingkungan ini, anda seharusnya menimbang balik sama ada anda memerlukan sebuah kereta atau tidak.

Apapun, keputusan di tangan anda. Belilah varian mana yang mengikut kemampuan, dan jika boleh, dapatkan GXtra. Kalau anda tidak begitu memerlukan sebuah kereta dalam waktu terdekat, simpanlah dulu sedikit lagi duit, dan gunakannya sebagai tambahan bayaran pendahuluan. Jika bayaran pendahuluan lebih tinggi, bayaran bulanan untuk GXtra ini akan jadi sama seperti G.

GALERI: Perodua Axia GXtra 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required