Mercedes-AMG A 35 Sedan V177 kini tiba di Malaysia – 306 hp/400 Nm, 0-100 km/j 4.8 saat, harga dari RM349k

Mercedes-AMG A 35 Sedan V177 kini tiba di Malaysia – 306 hp/400 Nm, 0-100 km/j 4.8 saat, harga dari RM349k

Jika tujuh bulan lalu Mercedes-Benz Malaysia memperkenalkan A-Class Sedan, kini tiba masanya untuk versi yang lebih pantas untuk model berkenaan membuat penampilan secara rasmi. Mercedes-AMG A 35 4Matic Sedan kini diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran temaptan.

Ia model yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Jerman dan dijual pada harga RM348,888 (atas jalan tidak termasuk insurans); sekitar RM81,000 lebih mahal berbanding varian paling tinggi bagi A-Class Sedan ketika ini, A 250. Jaminan empat-tahun tanpa had perbatuan turut disediakan.

A 35 Sedan ini masih mengekalkan unit enjin M260 2.0 liter turbocas empat-silinder petrol, tetapi angka janaannya lebih tinggi; 306 hp pada 5,800 rpm dan 400 Nm tork dari 3,000 hingga 4,000 rpm. Enjin ini dipadankan dengan transmisi AMG Speedshift 7G tujuh-kelajuan dengan nisbah gearnya ditala untuk memberikan pecutan lebih pantas pada semua kedudukan gear.

Mercedes-AMG A 35 Sedan V177 kini tiba di Malaysia – 306 hp/400 Nm, 0-100 km/j 4.8 saat, harga dari RM349k

Semua kuasa itu disalurkan kepada sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic, yang mampu menghantar 50% tork ke roda belakang melalui klac multi-plat elektro-mekanikal. Dengan fungsi Race Start, A 35 Sedan boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat.

Keteguhan kereta ini juga dipertingkat, antaranya dengan penggunaan plat tambahan pada bahagian depannya. Panel aluminium ini yang terletak di bawah enjin, berserta dengan diagonal bracing, meningkatkan ketahanan torsional kereta ini dan memberikan kendalian lebih jitu serta kestabilan yang lebih baik dalam keadaan laju.

Suspensi menggunakan jenis MacPherson strut di depan – dengan geometri gandar yang unik serta lengan kawalan aluminium ringan. Di belakang pula menggunakan talaan multi-link empat bahagian yang menggunakan komponen dari A 45 sebelum ini. Model tempatan juga akan menerima penyerap hentak adaptif yang datang sebahagian daripada AMG Ride Control, bersekali dengan stereng sport elektro-mekanikal yang sensitiv terhadap kelajuan dan vectoring tork AMG Dynamics ketika membrek.

Mercedes-AMG A 35 Sedan V177 kini tiba di Malaysia – 306 hp/400 Nm, 0-100 km/j 4.8 saat, harga dari RM349k

Sepadan dengan prestasi yang diberikan, A 34 Sedan ini datang lengkap dengan pakej penggayaan AMG Line, lengkap dengan bukaan udara di depan yang agresif dan skriting sisi yang garang. Wajah depannya juga berbeza dari versi biasa, seperti yang dapat dilihat pada rekaan gril dan kemasan hitam berkilat yang digunakan pada bucu bampar. Di belakang, ada spoiler kecil pada pintu but serta bahagian diffuser yang berbeza yang menempatkan paip ekzos.

Cakera brek berdiameter 350 mm di depan, manakala 330 mm di belakang. Kaliper monoblok empat-piston digunakan pada brek depan, manakala kaliper piston-tunggal untuk bahagian belakang. Turut ditawarkan ialah AMG Aerodynamic Package, yang datang dengan tambahan antaranya splitter di depan, spoiler belakang yang lebih besar serta bilah diffuser yang lebih menonjol.

Ruang dalaman masih sama seperti yang pernah dilihat pada A-Class. Ini termasuk panel paparan skrin rata, sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) dengan kawalan suara “Hey Mercedes”. Ruang but juga ada kelebihan berbanding versi hatcback, dengan kapasiti 420 liter.

Kelengkapan khusus pada A 35 termasuk paparan unik pada kluster instrumen, serta roda stereng AMG Performance yang ditawarkan sebagai pilihan. Stereng yang bawahnya rata ini turut dilengkapi dengan dua bahagian butang kawalan dan satu kawalan rotari untuk mengendalikan pilihan mod pemanduan – Slippery, Comfort, Sport, Sport + and Individual pada sistem AMG Dynamic Select.

Turut ditawarkan sebagai pilihan ialah sistem telemetrik AMG Track Pace, yang boleh merakam lebih 80 data khusus kenderaan seperti kelajuan dan pecutan, serta masa untuk pusingan dalam litar. Ia mengandungi litar yang disimpan datanya, seperti Nürburgring and Spa-Francorchamps, yang membolehkan pemandu merekodkan masa pemanduan mereka serta memaparkan garis pemanduan perlumbaan melalui fungsi MBUX Augmented Reality.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required