Handal Energy bangunkan kereta lumba elektrik guna teknologi hidrogen – dinamakan sebagai ​​HyPER

Handal Energy bangunkan kereta lumba elektrik guna teknologi hidrogen – dinamakan sebagai ​​HyPER

Industri automotif Malaysia ternyata kian berani menerokai teknologi pembangunan kenderaan yang ke hadapan, ini termasuklah usaha yang sedang dilakukan oleh anak syarikat milik penuh Handal Energy Bhd (Handal), Handal Energy Solutions Sdn Bhd, yang merancang membangunkan kereta lumba elektrik berserta teknologi hidrogen di Malaysia.

Pembangunan kereta lumba elektrik yang dinamakan sebagai Hydrogen-Powered Electric Racer (HyPER) ini, turut mendapat kerjasama sepenuhnya dengan NanoMalaysia Bhd, Pulsar UAV Sdn Bhd (Pulsar), MNA Energy Sdn Bhd (MNA Energy) dan Wheelspin Motorsports. Pemeteraian Memorandum Perjanjian (MoA) telah berlangsung semalam dalam acara International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM 2019) di Kuala Lumpur Convention Centre.

Menurut laporan yang disiarkan oleh Bernama, HyPER akan dikuasakan oleh Sistem Penyimpanan Tenaga Hibrid dan Hidrogen (H2SS) oleh NanoMalaysia, yang dilengkapi teknologi penjanaan hidrogen berserta ultrakapasitor berasaskan grafin, yang dibangunkan bersama Pulsar dan MNA Energy.

Pengerusi Handal, Tengku Baderul Zaman Ibni Sultan Mahmud, turut berkata, usaha niaga itu adalah sebahagian pelan strategi syarikat untuk membangunkan perniagaan mampan mengikut kriteria alam sekitar, sosial dan tadbir urus.

“Teknologi yang dibangunkan bagi HyPER akan mampu menyelesaikan beberapa isu berkaitan industri kenderaan elektrik. Syarikat kami sudah melengkapkan proses penyelidikan dan pembangunan serta sedang merancang untuk membangunkan prototaip pertama,” katanya.

Menurut NanoMalaysia Berhad pula, H2SS yang bakal digunapakai untuk HyPEER ini, merupakan sinergi sistem storan tenaga hibrid dengan bateri Li-Ion dan ultrakapasitor berasaskan grafin, dan sel bahan api dengan sistem penjanaan hidrogen ‘on-board’. Sistem ini membolehkan ketumpatan kuasa yang lebih tinggi, dan pengecasan yang lebih pantas berbanding kenderaan berasaskan Li-Ion konvensional.

Buat masa ini tiada perincian lanjut mengenai HyPER terutamanya yang melibatkan kuasa mekanikal yang bakal ditampilkan. Kami akan membawakan informasi terkini mengenainya apabila ia diperincikan kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required