BMW panggil semula lebih 250k kereta di AS termasuk Supra dan Cullinan kerana masalah tetapan paparan

BMW panggil semula lebih 250k kereta di AS termasuk Supra dan Cullinan kerana masalah tetapan paparan

BMW telah mengumumkan panggilan semula terhadap lebih 250,000 unit kenderaan yang dijual di Amerika Syarikat kerana ia dikesan mempunyai masalah pada tetapan paparan. Bagi model-model terkini BMW, pemandu boleh mematikan fungsi kamera undur ketika kereta mengundur, jika mereka mahu. Namun timbul masalah ia mungkin akan terus dinyahaktif apabila gear undur digunakan sekali lagi selepas itu, dengan kamera undur terus tidak memaparkan visual setelah gear undur dipilih.

Menurut Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional (NHTSA) Amerika Syarikat, isu ini mungkin boleh meningkatkan risiko berlakunya kemalangan serta tidak mematuhi piawaian keselamatan persekutuan. Buat masa sekarang, BMW memanggil semula pelbagai model yang dibuat bermula tahun 2018, dan ia turut membabitkan model-model jenama lain yang turut dibuat oleh BMW iaitu Rolls-Royce Phantom dan Cullinan, serta Toyota GR Supra A90.

Model-model BMW lain yang turut terlibat dalam panggilan semula ini termasuk BMW 5 Series G30 2018 (540d, 530i, 540i, M550i xDrive, M5, 530e), BMW 640i x-Drive GT, barisan SUV X3, X4, X5 dan X6, BMW 7 Series, BMW 8 Series 2018-2019, BMW 3 Series G20, dan juga kembar Supra iaitu Z4 G29.

Pemilik model yang terjejas akan dihubungi oleh pusat-pusat servis BMW, Rolls-Royce atau Toyota, dan selepas itu perlu menghantar kereta mereka untuk diperiksa, kemudian perisian kamera undur berkenaan akan dikemaskini secara percuma. Panggilan semula ini dijangka akan bermula pada 19 November 2019.

Setakat ini, kereta-kereta yang terjejas hanya untuk pasaran Amerika Syarikat, dan pemilik boleh memeriksa sama ada kereta mereka terlibat atau tidak dengan memasukkan nombor pengenalan identiti kenderaan 17-digit (nombor VIN/casis) ke laman web NHTSA.

Sebelum ini BMW turut telah memanggil semula tujuh-unit Toyota GR Supra A90 di Amerika Syarikat yang dikesan mempunyai masalah cagak tali pinggang keledar sebelah pemandu yang tidak dikimpal mengikut spesifikasi, dan semua kereta terlibat diganti terus dengan unit-unit baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required