BMW 5 Series G30 CKD di M’sia: 530i M Sport, RM389k

BMW 5 Series G30 CKD di M’sia: 530i M Sport, RM389k

Hujung Mac lalu, BMW 5 Series G30 telah pun dilancarkan di Malaysia, dengan kesemua modelnya adalah dalam bentuk import sepenuhnya (CBU). Setelah enam bulan berlalu, model versi pemasangan tempatan (CKD) pula hadir di pasaran tempatan. Sedan eksekutif ini masih menawarkan varian tunggal iaitu 530i M Sport dengan harga kurang RM10,000 berbanding CBU, ditawarkan pada RM388,800 atas jalan tanpa insurans.

Bagi versi CKD ini, ia hanya tidak menampilkan kawalan kelajuan adaptif dengan stop/go, namun masih mengekalkan elemen standard yang sama seperti model CBU. Pada bahagian luarannya, ia turut didatangkan dengan pakej M Sport sepenuhnya, termasuk lampu utama LED adaptif dengan lampu tinggi auto, lampu kabus LED, roda aloi dwi-jejari 664 M 19-inci, brek M Sport dengan kaliper biru dan kekemasan alumnium sutera BMW Individual.

Lain-lain elemen dalam senarai termasuklah kemasukan tanpa kunci Comfort Access, tempat duduk hadapan sport larasan berkuasa dengan memori, kawalan suhu automatik empat-zon, bumbung matahari berkaca, tirai suria untuk tingkap sisi (manual) dan cermin belakang (elektrik), pencahayaan ambien 11-warna, tailgate berkuasa dengan operasi bebas tangan dan suspensi M Sport dengan Kawalan Peredam Dinamik.

BMW 5 Series G30 CKD di M’sia: 530i M Sport, RM389k

Bukan itu sahaja, ia turut dilengkapi dengan sistem navigasi Professional yang ditingkatkan dengan skrin sesentuh 10.25-inci dan kawalan gerak isyarat, bersama paparan instrumen pelbagai-fungsi 12.3-inci penuh, kamera undur, Bantuan Parkir dengan parkir selari automatik dan tegak, sistem bunyi sekeliling Harman Kardon 600 watt dengan 16 pembesar suara. Malah Display Key turut dikekalkan.

Bagi aspek keselamatan, 530i M Sport CKD ini juga dilengkapi pakej Driving Assistant termasuk menambah Approach Control Warning dan Person Warning dengan City Brake, yang berfungsi pada kelajuan di antara 10 km/j dan 600 km/j untuk pejalan kaki dan 80 km/j untuk kenderaan lain. Lain-lain elemen termasuk Lane Departure Warning, Lane Change Warning, Rear Collision Prevention dan Rear Crossing Traffic Warning.

BMW 5 Series G30 CKD di M’sia: 530i M Sport, RM389k

Varian ini turut dijanakan oleh enjin petrol B48 2.0 liter empat-silinder turbo dengan valvetronic dan double-VANOS, menghasilkan kuasa 252 hp/350 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi Steptronic lapan-kelajuan dari ZF, dan mampu mencatatkan 6.2 saat untuk pecutan 0-100 km/j, sebelum mencapai kelajuan maksimum 250 km/j. Penggunaan bahan api pula dicatatkan pada 5.8 liter untuk setiap 100 km dalam kitaran gabungan, serta menghasilkan 132 gram karbon dioksida untuk setiap 1 km.

Pembeli boleh memilih warna luaran seperti Sophisto Grey Brilliant Effect, Alpine White, Mediterranean Blue dan dua warna baharu iaitu Carbon Black Metallic dan Bluestone Metallic. Sementara pilihan warna hitam (dengan jahitan biru kontras) atau Cognac Dakota bagi kulit upholstery untuk kabin. Ia turut hadir dengan waranti lima-tahun, perbatuan tanpa had, pakej servis percuma selama lima tahun dan waranti tayar untuk dua tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required