Tun Mahathir akui pandu kereta merupakan aktiviti yang cukup digemari – paling laju cecah 180 km/j

Tun Mahathir akui pandu kereta merupakan aktiviti yang cukup digemari – paling laju cecah 180 km/j

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kereta memang cukup sinonim. Buah ideanya dalam wujudnya Proton sejak 34 tahun yang lalu merupakan satu bukti yang cukup nyata tentang kecintaannya terhadap dunia automotif. Tak hairanlah, dalam usia lebih 90 tahun ini, beliau masih dilihat sering memandu kereta.

Dalam temubual secara eksklusif dengan Geng Pagi Hot di saluran radio Hot FM yang disiarkan pagi tadi, Tun Mahathir mengakui memandu kereta merupakan aktiviti yang paling digemari dan menyeronokkan apatah lagi jika dapat memecut laju.

“Saya suka bawa kereta. Sekarang ini cuma itu saja kegiatan boleh saya lakukan. Ia semacam menghiburkan diri saya. Sekarang, hujung minggu memang saya bawa kereta. Seronok bawa kereta walaupun waktu malam kadang sakit kaki sikit. Tapi bawa kereta satu hiburan kepada saya. Kadang-kadang dengan isteri. Kalau dengan isteri, saya padu perlahan, ” ceritanya yang turut dilaporkan oleh Berita Harian.

Tun Mahathir akui pandu kereta merupakan aktiviti yang cukup digemari – paling laju cecah 180 km/j

Tambahnya lagi, paling laju yang pernah dipandu ialah mencecah 180 km/j. “Maju Expressway masa itu belum dibuka tapi boleh diakses, tidak ada kereta lain, maka saya bawa laju,” katanya yang turut berkata, memandu bukan satu yang luar biasa bagi dirinya kerana beliau pada waktu belajar di Singapura pada tahun 1950-an sudah biasa memandu dari negara itu ke Alor Setar, Kedah.

“Saya biasa bawa kereta dari Singapura ke Alor Setar. Kereta buruk, saya bawa sendiri. Saya beli di Singapura, masa itu belajar. Saya beli kereta itu bumbungnya kain. Saya bawa dari Singapura ke Kuala Lumpur kemudian ke Alor Setar,” ujarnya lagi.

Tun Mahathir turut berkata, oleh kerana sudah terbiasa memandu jarak jauh, ia membuatkan dirinya tidak kekok memandu apa jua jenis kenderaan dan berani memecut dengan kelajuan yang agak ekstrem.

Sambungnya lagi, “Setiap kali Proton keluar kereta baharu, mereka akan beri saya saya cuba. Saya sudah bawa semua jenis kereta Proton tapi kadang-kadang jenis lain saya cuba juga.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required