Isu ambil alih PLUS: Kerajaan akui dapat empat tawaran, keputusan diputuskan beberapa minggu lagi

Isu ambil alih PLUS: Kerajaan akui dapat empat tawaran, keputusan diputuskan beberapa minggu lagi

Kerajaan menerusi Kementerian Kerja Raya (KKR) mengakui telah menerima empat tawaran rasmi daripada pelbagai syarikat korporat yang berhakjat mengambil alih PLUS Malaysia Bhd (PLUS).

Menurut Menteri KKR, Baru Bian, pihak yang mengemukakan tawaran tersebut ialah Widad Group Bhd, Maju Holdings Sdn Bhd, RRJ Capital dan ahli perniagaan Tan Sri Halim Saad. Dan kesemua tawaran tersebut akan diteliti dan dibawa ke mesyuarat kabinet dalam beberapa minggu lagi untuk diputuskan.

“Pada tahap ini kita sedang mengkaji semua (tawaran) itu dan bagi KKR yang bertanggungjawab atas lebuh raya bertol di seluruh Malaysia, kita menyediakan semua tawaran ini dan akan kemukakan kepada kabinet dan akan menasihati kabinet apa yang baik dari segi kita. Ia akan diselesaikan dalam masa dua minggu,” katanya seperti yang dlaporkan oleh Bernama.

Isu ambil alih PLUS: Kerajaan akui dapat empat tawaran, keputusan diputuskan beberapa minggu lagi

Tambahnya lagi, walaupun kementerian mempunyai tempoh masa sendiri untuk menyelesaikan perkara tersebut namun akan cuba melakukannya secepat mungkin kerana memahami ia merupakan kebimbangan rakyat.

“Kita akan lakukan dalam waktu yang diperuntukkan dan kita memang mahu ia dilaksanakan secepat mungkin. Saya faham ini satu isu yang dibimbangkan bagi rakyat Malaysia dan sudah pasti kita tak akan melengahkannya terlalu lama,” katanya.

Pada 7 Oktober lalu, Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) selaku pemegang saham terbesar PLUS telah membuat kenyataan pihaknya tidak berminat untuk menjual aset syarikat konsesi tersebut kepada mana-mana pihak. Menurut Pengarah Urusannya, Datuk Shahril Ridza Redzuan, Khazanah memang banyak menerima tawaran daripada pelbagai pihak. Namun mengambil keputusan untuk menolak kesemua tawaran yang diterima daripada entiti swasta asing mahu pun tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required