Sekarang ini, Petronas adalah rakan kongsi teknikal serta penaja nama bagi pasukan Petronas Yamaha Sepang Racing Team. Ia adalah sebuah pasukan rookie dalam kategori MotoGP tetapi sudah menunjukkan prestasi baik melalui pelumbanya, Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo yang berjaya mendapatkan beberapa kali kedudukan pertama waktu mula perlumbaan serta podium.

Dalam perkembangan terbaru, Petronas melangkah lebih ke hadapan dalam kejuaraan lumba motosikal berprestij ini apabila dipilih sebagai pembekal minyak rasmi untuk jentera Moto2 dan Moto3 bermula tahun hadapan hinggalah 2022.

Selain membekalkan minyak yang berkualiti, perjanjian yang ditandatangani antara Petronas dengan Dorna Sports juga turut merangkumi lebih banyak pengiklanan Petronas atas litar sepanjang musim MotoGP, sekaligus lebih ramai yang akan melihat nama syarikat minyak Malaysia ini di seluruh dunia.

“Kerjasama ini adalah lanjutan daripada kolabrasi cemerlang kami dengan Petronas Sepang Racing Team dalam MotoGP dan menandakan pengiktirafan yang jelas berkenaan Solusi Teknologi Bendalir Petronas untuk membekalkan produk berprestasi tinggi dan cekap untuk arena perlumbaan motosikal global,” kata presiden dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Petronas, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin.

“Petronas adalah satu jenama yang sudah sinonim dengan kecemerlangan dan antara nama yang dikenali dalam sukan permotoran moden, jadi saya rasa berbangga untuk menyaksikan mereka terus berkembang dalam MotoGP,” kata ketua pegawai eksekutif Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta.