Mitsubishi Mirage dan Attrage facelift 2019 buat kemunculan sulung di Thailand – muka lebih garang

Mitsubishi Mirage dan Attrage <em>facelift</em> 2019 buat kemunculan sulung di Thailand – muka lebih garang

Akhirnya, Mitsubishi telah mendedahkan versi facelift kembar hatchback dan sedan segmen-A mereka – Mirage dan Atrrage – secara rasmi di Thailand. Setelah pelancaran rasminya ini, kedua-dua model ini bakal dipertontonkan di Thailand International Motor Expo 2019 bermula 28 November nanti.

Mirage generasi keenam ini bukanlah model baharu dalam pasaran. Model ini mula muncul pada tahun 2011, kemudian diberikan fasa facelift buat kali pertama pada tahun 2015. Facelift kali kedua ini pula menampilkan muka yang menerima elemen rekaan signatur Dynamic Shield terbaharu Mitsubishi yang lebih agresif.

Jika sebelum ini Mirage dan Attrage tampil dengan muka sedikit berbeza antara satu sama lain, kali ini kedua-duanya diberikan muka seiras. Walau bagaimanapun, dengan rekaan asas hadir sekitar lapan tahun dahulu, kedua-dua model tersebut tidak tampil dengan muka yang tajam dan nipis seperti MPV/SUV Mitsubishi Xpander atau SUV segmen-B Eclipse Cross.

Ia lebih mirip kepada sedan yang hanya dijual di China dan Taiwan iaitu Grand Lancer, dengan lampu hadapan LED kombinasi pelbagai mentol lebih tebal. Tetapi kemasan krom berbentuk ‘X’ pada muka dan juga gril yang kelihatan bersambung dari atas hingga bawah menzahirkan DNA rekaan signatur berkenaan.

Seperti juga satu lagi model lama yang diberikan facelift iaitu SUV segmen-B ASX, kluster lampu belakang Mirage dan Atrrage masih lagi sama tetapi menampilkan rekaan grafik LED yang berbeza.

Mirage juga hadir dengan spoiler bumbung yang lebih besar serta bampar belakang lebih agresif bersama reflektor menegak dan juga sirip seakan diffuser di bahagian bawah. Attrage pula tidak diberikan spoiler tetapi bahagian bampar turut menerima rekaan reflektor dengan konsep sama, bersama diffuser lebih lebar.

Juga tiada perubahan dilihat pada bahagian sisi kecuali set rim 15-inci dengan rekaan baharu – Attrage diberikan rim kemasan perak, manakala Mirage nampak lebih agresif dengan rim kemasan diamond cut dua-tona. Model yang disegarkan ini turut menampilkan tambahan warna baharu iaitu Sand Yellow untuk Mirage serta White Diamond untuk kedua-dua model sedan dan hatchback.

Masuk ke kabin, sekali lagi tiada perubahan ketara dilihat pada rekaan. Tetapi bagi membolehkan kedua-dua model ini kekal relevan dalam pasaran, Mirage diberikan upholsteri gabungan fabrik dan kulit, manakala Attrage pula menerima balutan kulit sintetik. Tempat duduk kedua-dua model ini turut menerima paip jalur dan jahitan benang kontras pada bahagian sisi.

Sistem hiburan juga dikemaskini dengan sistem Smartphone Display Audio (SDA), terdiri dari skrin sesentuh tujuh-inci yang menyokong fungsi Apple Carplay dan Android Auto. Perubahan lain yang diberikan termasuk penggunaan kemasan gentian karbon palsu pada penal instrumen dan panel suis tingkap, dan juga perehat tangan hadapan yang kini diberikan material sentuhan lembut.

Walaupun ada model kereta Eco Thailand Fasa dua lain yang kini telah beralih kepada enjin 1.0 liter turbo seperti Nissan Almera generasi kedua, Mirage dan Attrage masih kekal dengan enjin sama – 1.2 liter tiga silinder NA berkuasa 78 hp/100 Nm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik atau lima-kelajuan manual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required