GIIAS 2019: Mitsubishi Eclipse Cross dilancar, RM140k

GIIAS 2019: Mitsubishi Eclipse Cross dilancar, RM140k

Mitsubishi Eclipse Cross telah pun dilancarkan menerusi pentas Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2019 untuk pasaran Indonesia. Pertama kali model ini didedahkan pada Februari 2017, dan namanya diambil daripada jentera sport dua-pintu ikonik Mitusibshi, Eclipse. Malahan SUV ini dibangunkan sebagai versi yang lebih sporty bagi model crossover kompak ASX.

Ia memiliki ukuran 4,405 mm panjang, 1,805 mm lebar dan 1,685 mm tinggi, menjadikannya 110 mm lebih panjang, 35 mm lebih lebar dan 60 mm lebih tinggi berbanding ASX, tetapi jarak roda yang sama iaitu 2,670 mm. Bentuknya pernah dipertontonkan sebagai model konsep Mitsubishi XR-PHEV beberapa tahun yang lalu.

Bahagian hadapannya masih membawa imej Dynamic Shield, tetapi belakangnya pula menampilkan sifat yang lebih unik. Lampu belakang LED merentasi cermin belakang, seperti gaya Honda CR-Z. Lampu brek ketiga pula diletakkan di palang pembahagi, dan apabila dinyalakan, ia membentuk pencahayaan tunggal.

GIIAS 2019: Mitsubishi Eclipse Cross dilancar, RM140k

Warna merah pada badan Eclipse Cross ini merupakan tona baharu bagi MMC, dan ia menampilkan lapisan merah separa lutsinar dan lapisan jernih di atas lapisan asas untuk memberikan serlahan warna yang menonjol, dan Mitsubishi berkata ia sebagai “kemasan yang sangat halus.” Pilihan warna Red Diamond ditawarkan dengan kos ekstra, selain warna pilihan lain iaitu hitam dan putih mutiara.

Melihat kabin Eclipse Cross, agak familiar pula, macam mirip dengan Lexus NX, hasil konsol tengah yang dibingkaikan dengan kepingan kemasan logam perak, serta turut ditampilkan dengan pad sentuhan kawalan.

Di bawah hudnya terdapat enjin 4B40 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder MIVEC dengan hamburan kuasa 150 PS dan tork 250 Nm dari 2,000 hingga 3,500 rpm. Pacuannya disalurkan ke roda hadapan menerusi INVEC-III CVT dengan mod manual lapan-kelajuan bersama pedal penukar gear.

GIIAS 2019: Mitsubishi Eclipse Cross dilancar, RM140k

Mitsubishi hanya menjual satu varian kemasan spesifik-tertinggi Ultimate di Indonesia. Ciri standard termasuk lampu utama projektor LED, lampu utama dan bilah pengelap cermin auto, aloi 18-inci (dengan tayar 225/55), bumbung matahari panoramik, brek parkir elektronik dengan penahan auto, tempat duduk hadapan dengan fungsi haba panas, upholsteri kulit hitam dengan jahitan jingga, kemasukan tanpa kunci dan butang push start, paparan head-up dan beberapa lagi.

Untuk keselamatan, ia menampilkan tujuh-beg udara, juga termasuk sistem bantuan pemandu yang merangkumi kawalan kelajuan adaptif, pengurangan pelanggaran hadapan, lampu tinggi auto, amaran titik buta, kepekaan lintasan trafik belakang, bantuan mula mendaki dan pengurangan pendikitan ultrasonic (mengelak pendikitan apabila terdapat halangan di hadapan). Ia juga turut didatangkan dengan Active Yaw Control (AYC).

Eclipse Cross yang hanya ditawarkan dengan satu varian tunggal Ultimate, bermula pada harga Rp 478 juta (RM140,898) untuk Amethyst Black. Pilihan Silky White dengan harga Rp 481 juta (RM141,782), sementara warna signatur Red Diamond lebih mahal dengan Rp 483 juta (RM142,374).

GALERI: Mitsubishi Eclipse Cross di Singapura

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required