Perodua, melalui wakil pengedarnya, Arus Jaya Automotive dan Malaysia Automotive Robotics and IoT Institute (MARii) membuat pengumuman sedang membangunkan pusat pameran digital pertama negara ini, yang akan dibuka di Penampang, Sabah.

Juga dipanggil sebagai Smart Sales and Service, pusat pameran digital ini bukan setakat dapat membantu meningkatkan operasi perniagaan pemilik pusat pameran, tetapi juga memberikan pengalaman yang lebih baik untuk pengguna.

Sebagai contoh waktu mahu membeli kereta, pelanggan boleh memilih model kereta, meletakkan warna serta aksesori dalam perisian digital, untuk melihat bagaimana rupa keseluruhannya tanpa unit sebenar. Sementara ini dianggap mudah untuk pembeli, pemilik pusat pameran juga dapat menjimatkan kos tanpa perlu meletakkan banyak model di dalam pusat pameran.

Perodua walaubagaimanapun masih belum mendedahkan fungsi penuh pusat pameran digital ini, tapi ia diberitahu mempunyai elemen Industry 4.0 yang termasuk Big Data Analytics, Internet of Things (IoT) dan servis berasaskan simpanan atas talian.

Melalui sistem ini juga, ia dapat mengenal pasti rekod kenderaan, informasi kewangan dan pangkalan data servis. Data ini kemudiannya akan digunakan semula untuk memberikan pengalaman yang lebih baik dan mudah untuk pelanggan.