10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Walaupun tajuk artikel ini ‘pilihan sedekad’ iaitu dari 2009 hingga 2019, kerjaya saya dalam dunia penulisan automotif ini hanya bermula pada tahun 2012 setelah berjaya dipilih oleh Kak Izwaashura dalam temuduga untuk majalah automotif terbitan salah satu penerbit majalah terbesar ketika itu.

Beralih dari bidang servis selepas jualan ke dunia media, merupakan titik perubahan paling besar dalam kehidupan saya – semuanya serba lain dan serba baru. Jadi dari segi pengalaman, saya adalah yang paling junior berbanding editor dan penulis lain dalam team kami. Sepanjang berkecimpung dalam dunia ini, apa 10 kereta yang paling meninggalkan kesan dalam diri saya? Nah, terimalah:

10. Perodua Myvi generasi ketiga
10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Jika dua generasi Myvi sebelum ini adalah model rebadge dari versi JDM Daihatsu Boon/Toyota Passo, model generasi ketiga kereta Malaysia paling ikonik ini lahir dari unit R&D Perodua sendiri yang terletak di Rawang. Bagi saya, ini adalah sesuatu yang lebih tepat kerana bukan semua yang baik dihasilkan oleh orang Jepun adalah sesuai untuk kita.

Di Jepun, Boon dan Passo adalah kereta bandar – ia mempunyai suspensi yang begitu lembut, stereng yang sangat ringan dan juga dimensi yang sangat kompak untuk kegunaan dalam bandar seperti Tokyo. Berlainan dengan Malaysia, kereta sebesar Myvi bukan hanya untuk kegunaan bandar, ia terlibat dengan hampir kesemua urusan hidup berkaitan pegangkutan dari balik kampung, berniaga kecil-kecilan sehingga ke pindah rumah.

Jadi, jurutera Perodua telah menghasilkan satu produk yang jauh lebih sesuai dengan kita – Myvi baru ini direka lebih sesuai untuk perjalanan jauh – ia diberikan tempat duduk pemandu yang lebih rendah, stereng lebih responsif, suspensi yang kurang membuai. Dimensi juga lebih besar bagi memberikan lebih ruang untuk orang kita mengangkut pelbagai barang.

Itu tak masuk lagi macam-macam ciri yang sesuai untuk kegunaan di Malaysia macam pembaca smart tag, cangkuk beg anti-ragut dan juga poket untuk menyimpan telefon bimbit pada sisi tempat duduk bagi memudahkan ia di cas menerusi port USB pada konsol di belakang brek tangan. Siapa kata Jepun lebih bijak dari kita?

9. Mitsubishi Triton 2.4 MIVEC Turbodiesel Borneo Safari

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Tahun 2016 merupakan kali kedua saya menyertai antara ekspedisi 4×4 paling lasak di Asia Tenggara iaitu Borneo Safari. Minat untuk memandu 4×4 dalam laluan lasak sentiasa tertanam dari kanak-kanak, tapi belanja untuk menyertai aktivit seperti ini bukan murah. Jadi peluang untuk menyertainya sebagai wakil media merupakan satu rahmat buat saya.

Kali pertama saya menyertai Borneo Safari adalah pada tahun 2012, ketika itu dengan pasukan Isuzu dan memandu D-Max. Untuk 2016, saya berpeluang untuk menyertainya dengan pasukan Mitsubishi pula, dengan Triton 2.4 MIVEC Turbodiesel.

Seperti jentera Borneo Safari yang lain, Triton ini diberikan ubahsuai yang cukup ekstrem – badannya ditinggikan, diberi suspensi dan tayar untuk permukaan off-road serta dilengkapi winch dan juga bar lampu LED tambahan, membolehkan ia dipandu dengan sangat mudah walaupun pada permukaan yang sangat lasak. Satu kelebihan Triton ini berbanding D-Max adalah enjin MIVEC yang diberikan – ‘MIVEC kick-in’ benar-benar terasa ketika mendaki bukit!

8. Toyota Vios One Make Challenge TGR Festival Malaysia

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Ini adalah kereta lumba sebenar pertama yang saya berpeluang untuk memandunya sendiri. Kereta ini dihasilkan oleh wakil TRD di Malaysia iaitu Wing Hin Motorsport – menampilkan roll cage asli untuk Vios dari TRD dan juga pelbagai peralatan TRD lain seperti sistem ekzos, suspensi dan juga LSD.

Tiada ubahsuai dilakukan pada organ dalaman enjin, cuma talaan semula dibuat menerusi kotak komputer Haltech – kuasa hampir sama seperti Vios standard, namun respon yang diberikan adalah jauh lebih baik.

Secara keseluruhan, kereta ini adalah sangat seimbang dan sangat seronok dipandu di dalam litar! Ia memberikan karekter pengendalian yang tajam, ekor yang mudah dikawal, serta respon enjin yang sangat baik memudahkan teknik heel & toe dilakukakan. Harap-harap UMW Toyota bagi la peluang lagi pandu kereta ni di Sepang dalam 5-6 lap lagi. Hehe.

7. Hyundai i30 N

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Hyundai i30 N baru sahaja dilancarkan secara rasmi di Malaysia November lalu, setelah membuat kemunculan sulung global pada Julai 2017. Sejujurnya, saya belum berkesempatan untuk memandu uji kereta ini – tak tahulah dapat ke tidak sebab Hyundai Sime Darby Motors hanya membawa 20-unit kereta tersebut ke sini.

Namun, kisah bagaimana kereta ini telah merubah permainan membuatkan saya betul-betul kagum dengannya. Hyundai dah berberapa kali ingin dikenali sebagai jenama yang cool – mereka telah menyertai kejuaraan rali dunia (WRC) pada tahun 2000 kemudian menarik diri pada penghujung 2003, mereka pernah menghasilkan model ‘sport’ Scoupe, Tiburon dan Genesis malah pernah menghasilkan kereta drift untuk kejohanan Formula D – tetapi semua usaha tersebut seakan tidak kena dan kekal sebagai jenaka.

Namun pada tahun 2012, Hyundai menubuhkan Hyundai Motorsport GmbH yang berpusat di Jerman pada tahun 2012 bagi meneruskan kembali program WRC mereka. Jika sebelum ini mereka menggunakan entiti luar iaitu MSD Motorsport dari British, kali ini mereka mewujudkan unit R&D mereka sendiri.

Bukan calang-calang orang dalam divisi baharu yang di gelar Hyundai N (N bermaksud Namyang iaitu pusat R&D mereka di Korea dan juga Nürburgring tempat mereka menguji model-model berprestasi tinggi) berkenaan, antaranya bos mereka sendiri iaitu Albert Biermann, bekas naib presiden kejuruteraan unit prestasi tinggi BMW iaitu BMW M.

Hyundai i30 N merupakan model produksi pertama berada dalam pasaran hasil pengetahuan yang mereka dapat sepanjang penyertaan mereka dalam dunia perlumbaan. Hot-hatch ini nyata memberikan impak yang besar di Eropah kerana berjaya melunturkan penguasaan Volkswagen Golf GTi – dengan harga yang lebih murah di sana, i30 N hadir dengan kuasa yang lebih besar dan juga sistem ekzos yang meletup-letup dari kilang.

Tahun 2019 juga merupakan tahun yang gemilang buat Hyundai N. Bukan sahaja pasukan WRC mereka berjaya dinobatkan sebagai juara dunia kategori pengeluar, pemandu World Touring Car Cup (WTCR) Norbert Michelisz yang memandu i30 N TCR juga berjaya bergelar juara dunia.

6. Toyota GR Supra A90

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Kalau anda perasan, lepas je era Y2k, Jepun dah jarang buat kereta sport. Ini bukan sahaja kerana ekonomi yang semakin menyusut, undang-undang pencemaran di Eropah yang semakin ketat menyebabkan mereka perlu menyediakan dana yang lebih besar untuk menghasilkan teknologi-teknologi yang mesra alam.

Jadi, kereta berprestasi tinggi dari negara matahari terbit berkenaan kini sangatlah kurang. Kalau ada pengeluar yang nak buat, itu adalah rahmat besar untuk peminat jentera-jentera JDM. Mujur juga sekarang Toyota dapat bos yang suka berlumba, iaitu Presiden mereka Akio Toyoda yang berlumba secara sorok-sorok dengan nama Morizo sebelum sah duduk di kerusi nombor satu syarikat yang diasaskan oleh datuknya itu.

Bila Akio dah jadi bos, dia mula menghasilkan kereta-kereta yang dia sendiri teringin buat satu ketika dulu. Akio pernah bercerita bahawa ketika dia selalu ke Nürburgring untuk berlatih memandu bersama mendiang Hiromu Naruse (ketua jurutera penguji Toyota yang telah meninggal dunia kerana kemalangan berhampiran Nürburgring ketika menguji Lexus LFA pada tahun 2010), pengeluar lain ke litar tersebut dengan protaip model-model baharu yang akan ke pasaran pada masa akan datang, tetapi dia hanya menggunakan Supra A80 yang sudah tidak lagi dijual di bilik pameran.

Atas faktor kos R&D yang tinggi, tetapi semangat yang tidak pernah luntur, projek Supra generasi baharu ini akhirnya mendapat kerjasama dari BMW. Ya, memang platform, enjin dan kotak gear Supra dan BMW Z4 adalah sama, tapi talaan akhir kedua-dua kereta ini adalah berbeza. Buktinya, Supra adalah lebih laju dari Z4 sama ada dalam perlumbaan drag mahupun catatan masa terpantas di litar Nürburgring.

Saya sendiri terkesima dengan prestasi dan pengendalian Supra ini ketika diberi peluang untuk memandu ujinya ketika majlis pelancarannya di Malaysia September lalu. Dengan titik graviti yang begitu rendah, meyebabkan ia memang terasa seperti adik beradik kandung Toyota 86. Manakala dengan kuasa yang begitu padu, menjadikan ia sebagai Abang Sulung kandung 86!

5. Proton Iriz

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Apa yang anda harapkan dari sebuah hatchback segmen-B? Biasanya selain dari harganya yang mampu milik, golongan wanita juga sukakan kereta dari kelas ini kerana dimensinya yang memudahkan ia dikendali di bandar-bandar terutama di ruang parkir.

Yang menarik tentang Iriz, ia hadir sekali dengan DNA asli Proton – pengedalian yang cukup baik. Rasanya sukar untuk kita cari kereta dengan harga lebih kurang Iriz yang mempunyai pengendalian mantap seperti yang ditawarkan oleh Proton. Serius, saya sangat teruja melayan selekoh ketika pertama kali memandu kereta ini – memang seronok!.

Namun pada model awalan, transmisi CVT pada kereta ini agak merencatkan keseronokkannya – bunyi transmisi yang bising, tidak memberikan respon yang baik dan talaan yang serba tidak kena menyebabkan enjin meraung tidak tentu pasal.

Walau bagaimanapun, Proton menambahbaik kualiti hatchback kompak ini dari masa ke masa. Sehingga kemaskini terakhirnya iaitu versi facelift 2019, bukan sahaja transmisi CVT telah lebih senyap dan ditala dengan tepat, ia juga menerima kemasan dalaman dengan material lebih bermutu, serta diberikan sistem infotaimen “Hi Proton”.

4. Volvo V40 T5 Drive-E Polestar

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Volvo sering dikaitkan dengan selamat, wagon, dan sedan. Pernah dengar Volvo buat hot-hatch? Ada tapi tak banyak, antaranya C30 T5, dan hatchback V40 T5. Dan sebelum pengeluaran V40 berakhir, ia turut dihasilkan dalam versi talaan badan perlumbaannya sebelum ini iaitu Polestar (kini jenama tersebut telah diwartakan sebagai pembuat kereta sport dengan teknologi elektrifikasi).

Volvo V40 T5 Drive-E Polestar ini masih dijana oleh enjin sama iaitu 2.0 liter empat silinder turbo. Tapi dengan talaan semula yang dibuat oleh Polestar, enjin tersebut berupaya menghasilkan 253 hp (dari 245 hp) dan tork maksima 400 Nm (dari 350 Nm).

Bukan enjin sahaja, versi Polestar ini juga mendapat suspensi yang jauh lebih keras seakan suspensi standard Honda Civic Type R FD2R bagi membolehkan anda mengambil selekoh dengan lebih laju. Walaupun kuasa V40 T5 ini tidak sebesar S60 T6 (juga dengan enjin Drive-E, tapi menerima tambahan supercharger bagi menghasilkan 306 hp/400 Nm), hatchback ni lebih seronok untuk dipandu pada jalan berliku kerana pemandu akan berasa lebih yakin untuk menggunakan sebahagian besar kuasanya di selekoh.

Dari segi rupa, tak banyak beza antara model standard dengan versi Polestar ini. Ia hanya dibezakan dengan rim 19-inci, ‘tanduk’ pada spoiler belakang dan juga diffuser serta tip ekzos dengan logo Polestar. Kereta dengan rupa sleeper ni best buat menyakat ‘boy racer’.

3. Renault Clio R.S 200 Cup generasi ketiga

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Buat masa sekarang, hampir kesemua kereta berprestasi tinggi dengan kuasa di bawah 230 hp dihasilkan dengan enjin turbo berkapasiti kecil. Selain Honda Civic Type R FD2 yang hadir dengan enjin NA 2.0 liter, ramai yang terlepas pandang satu lagi ‘samurai terakhir’ kereta yang dijana oleh enjin yang boleh menjerit hampir 8,000 rpm dalam keadaan standard ini – Renault Clio R.S 200.

Saya berpeluang untuk menguji kereta ini dalam versi Cup pada sekitar tahun 2012 dahulu, dan pengalaman tersebut terpahat dalam jiwa sehingga sekarang. Memandu kereta dengan enjin yang hadir dengan ledakan boost pada rpm rendah memang seronok, tapi dapat tukar gear dengan enjin yang menjerit pada rpm tinggi ni ‘stim’ dia lagi lain macam.

Clio R.S generasi ketiga dibekalkan dengan enjin NA empat silinder 2.0 liter berkuasa 203 hp/215 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan. Untuk model ‘Cup’ yang saya pandu uji, ia adalah versi lebih hardcore dengan suspensi lebih rendah dan keras, brek Brembo empat pot di hadapan dan juga tempat duduk jenis bucket dari Recaro.

Bukan enjin sahaja yang membuatkan saya sentiasa merindui kereta ini, Clio R.S juga didatangkan dengan suspensi seakan ditala oleh ahli sihir – ia keras membuatkan anda rasa seperti memandu go-kart dan memberikan keyakinan untuk kita menekan pedal pedikit semahunya ketika membelasah selokoh walaupun pada laluan turun bukit, tetapi dalam masa yang sama tiada masalah untuk digunakan setiap hari dengan selesa.

2. Honda CR-Z

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Ini adalah kereta yang membuka mata saya terhadap kereta hibrid dan juga suspensi tosion beam pada bahagian belakang – kereta hibrid tidak semestinya lembab, dan suspensi torsion beam tidak semestinya memberikan pengendalian yang bosan.

Atas kertas, CR-Z mungkin kelihatan lemau – dengan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC bersama motor elektrik IMA, menghasilkan kuasa keseluruhan 124 PS, menjadikan saya sedikit tergelak kerana Honda mendakwa ini adalah model pengganti hot-hatch ikonik Honda CR-X. Enjin dengan power lebih kurang enjin 1.6 DOHC ZC je, takkan la best macam CR-X SiR?

Tapi saya terlepas pandang dengan angka tork keseluruhan CR-Z ini setelah menerima bantuan kuasa dari motor elektrik IMA – 174 Nm bermula seawal 1,000 rpm, respon dia lain macam! Digandingkan pula dengan kotak gear short shift Honda, mak aiii. Susah nak cakap dia punya best tu macam mana.

Honda juga telah berjaya menala suspensi CR-Z ini dengan baik. Walaupun hanya menggunakan topang McPherson di hadapan dan torsion beam di belakang, dinamik kereta ini tak lari jauh dari model-model blast from the past mereka seperti Civic EF, EG dan EK yang diberikan suspensi jenis double wishbone.

1. Satria Neo 1.6 CPS/R3 CPS

10 kenderaan pilihan satu dekad – Farid Awaludin

Seperti yang saya sebut tadi, selepas pertengahan era 2000, semakin kurang kereta yang direka dengan passion, tetapi lebih terarah kearah konsep jimat minyak dan mesra alam. Tengok sahaja Mitsubishi, Mirage yang pada awalnya garang, akhirnya dah jadi comel macam anak kucing.

Mujur Proton tidak mengikut jejak langkah Mitsubishi – Satria dengan rupa macho pada era 90, bertambah macho dengan model gantiannya Satria Neo. Model generasi baharu tersebut bukan sahaja kekal handsome, tetapi turut mengekalkan prestasinya, terutama dari aspek pengendalian.

Ketika kebanyakkan hatchback pada era tersebut mula menggunakan suspensi torsion beam di belakang, Neo tampil dengan suspensi jenis multilink. Ini menjadikan Neo sebagai sebuah kereta yang over engineered – menampilkan pengendalian yang sangat mantap setanding dengan kereta-kereta yang jauh lebih mahal darinya. Sudah la kereta ini kebanyakkannya hanya di jual dalam pasaran Malaysia, bukan kata nak untung, balik modal pun susah.

Ramai juga yang berpendapat, Neo adalah kereta yang ‘tidak siap’ dari Proton, kerana mempunyai platform yang begitu kuat, tetapi kuasa yang dihasilkan tidak mencukupi, kurang dari apa yang boleh ditampung oleh casis. Jadi pada 2009, Proton memperkenalkan Satria Neo dengan enjin 1.6 liter CPS.

Enjin ini menghasilkan kuasa 125 ps/150 Nm atau sekitar 15 ps/2 Nm lebih berkuasa dari enjin 1.6 liter Campro biasa. Masih lagi tak cukup power sebenarnya, tapi enjin ini menambah lagi sedikit keseronokan dalam keadaan standard kerana ia berfungsi dan memberikan rasa seakan enjin VTEC Honda.

Model CPS ini juga menampilkan rupa yang lebih agresif dengan over fender diilhamkan dari abangnya iaitu Satria GTi. Malah pada tahun 2012, Proton memperkenalkan model CPS R3, iaitu versi CPS yang diberikan penggayaan seperti Neo R3 yang terdiri dari kit badan dan juga rim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required