Toyota Gazoo Racing Festival pusingan ketiga bakal gegarkan Pulau Pinang pada 15-16 Febuari ini

Toyota Gazoo Racing Festival pusingan ketiga bakal gegarkan Pulau Pinang pada 15-16 Febuari ini

Bagi yang menanti-nanti acara Toyota Gazoo Racing Festival, pusingan ketiga bagi perlumbaan yang sudah memasuki musim ketiga ini bakal berlangsung di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang pada 15 hingga 16 Februari ini.

Ia juga bakal menyaksikan pelumba dari tiga kategori Vios Challenge akan berentap di litar yang mencabar dalam usaha mengukuhkan kedudukan mereka di dalam kejuaraan berkenaan. Malah dianggap sangat kritikal dalam menentukan kejuaraan di dalam kategori Super Sporting, Sporting dan Promotional.

Ia merupakan perlumbaan terakhir yang dipertandingkan di litar jalanan sebelum acara kemuncak berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang pada April ini. Dua perlumbaan pertama musim ketiga ini telah diadakan di litar jalanan Kuala Terengganu dan Bandar Malaysia.

“Perlumbaan di Pulau Pinang sangat penting sebagai penentu bagi pelumba musim ini. Bagi sesetengahnya, ini adalah peluang terakhir untuk memanfaatkan pengalaman mereka berlumba di litar jalanan dan berharap dapat mengungguli cabaran sekaligus mendahului kejuaraan.

“Bagi yang lain pula, ia merupakan medan sengit di laluan sempit untuk terus menyalakan api persaingan mereka sebagai bekal ke pusingan terakhir di dalam litar kekal nanti,” ujar Ketua Sukan Permotoran Toyota Gazoo Racing Malaysia, Akio Takeyama.

Di dalam kelas Super Sporting untuk pelumba profesional, Raja Drift Malaysia, Tengku Djan Ley ketika ini menjadi pendahulu dengan 36 mata, hanya berbeza lapan mata daripada pelumba Laser Motor, Mark Darwin dan diikuti oleh Kenny Lee dengan satu mata di belakang.

Dengan seramai 17 pemandu yang akan berentap, saingan di dalam kategori Sporting juga pastinya mengundang persaingan sengit. S&D Tama Motorsport dan pelumba Tom Goh sedang mendahului ketika ini dengan 28 mata, hanya dua mata di hadapan Haji Sutan Mustaffa Salihin yang membuat penampilan sulung dalam TGR.

Satu mata di belakangnya pula ialah Adam Khalid dari pasukan Crestmax Motorsport, diikuti oleh seorang lagi pendatang baru dan pemandu muda TGR, Bradley Benedict Anthony dengan 22 mata.

Toyota Gazoo Racing Festival pusingan ketiga bakal gegarkan Pulau Pinang pada 15-16 Febuari ini

Mendahului kategori Promotional untuk selebriti ketika ini ialah pengacara dan pelawak televisyen, Nabil Ahmad yang memiliki kelebihan empat mata di hadapan juara Musim 1 Shawn Lee dengan 28 mata. Penyanyi Khai Bahar pula menduduki tempat ketiga. Keseluruhannya terdapat 10 selebriti tempatan akan memanaskan grid termasuk Diana Danielle, Janna Nick, Shukri Yahaya, Nabila Razali, Wany Hasrita, Ain Edruce dan Syafiq Kyle.

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K. berkata, TGR Festival kembali lagi ke Pulau Pinang untuk musim ketiga berturut-turut dengan barisan aktiviti yang menarik untuk dihidangkan kepada pengunjung dan peminat sukan perlumbaan.

“Keserononokan TGR Festival tidak hanya terhad kepada aksi-aksi di dalam litar sahaja, tetapi turut disumbangkan juga oleh banyak lagi aktiviti-aktiviti keluarga yang lain. Antaranya ia akan menampilkan pameran barisan kenderaan terbaharu Toyota, persembahan drift, cabaran perlumbaan simulator, permainan pentas, persembahan oleh selebriti, aktiviti-aktiviti promosi, cabutan bertuah, jualan cenderahati serta sesi bertemu peminat bersama selebriti-selebriti kategori Promotional. Turut akan dipamerkan ialah kereta GR Supra!”

Selain berpeluang menyaksikan perlumbaan dan bertemu dengan ramai sleebriti yang mengambil bahagian, para pengunjung juga berpeluang menyertai pelbagai aktiviti menarik termasuklah acara larian di dalam litar serta sesi zumba pada hari Ahad. Pendaftaran adalah percuma dengan cenderahati akan diagihkan bagi 500 peserta terawal.

Turut dipamerkan nanti ialah kereta GR Supra bagi perlumbaan Super GT sempena dengan Kejuaraan Super GT pusingan Malaysia yang akan berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang bulan Julai nanti.

Tarikan lain yang turut disediakan ialah pameran sebuah model Toyota KE-10 1968 yang telah direstorasi selengkapnya, pameran kereta retro oleh Art of Speed serta pameran motosikal dan cenderahati Harley-Davidson, Aprilia, Vespa dan Moto Guzzi. Aktiviti kanak-kanak pula termasuk pertandingan bey blade, jualan model kereta Hot Wheels serta pertandingan senapang Nerf.

TGR Festival ini akan berlangsung dari 9 pagi 15 Feb (Sabtu) dan 16 Feb (Ahad). Tiada sebarang caj kemasukan dikenakan untuk memeriahkan semua acara di TGR Festival ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required