Biodiesel B30 akan dilaksana menjelang 2025 – PM

Biodiesel B30 akan dilaksana menjelang 2025 – PM

Malaysia akan mengambil langkah lebih ke hadapan dalam penggunaan biodiesel, di mana menurut perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjelang 2025 biodiesel B30 pula akan ditawarkan dalam pasaran. Perkara ini diumumkan waktu majlis pembentangan NAP 2020 di Kuala Lumpur pagi ini.

Semalam, program biodiesel B20 untuk sektor pengangkutan baru saja dilancarkan, di mana bahan api biodiesel B20 yang melibatkan campuran 20% metil ester sawit (PME) dan 80% diesel petroleum telah mula beredar secara berperingkat, dimulakan dengan Langkawi dan Labuan pada Januari 2020.

Ini akan diteruskan pula ke Sarawak pada April 2020, Sabah pada Ogos 2020 dan seluruh Semenanjung pada bulan Jun 2021. Sebelum ini, sejak 1 Februari 2019, kerajaan telah melaksanakan program biodiesel B10 (10% PME, 90% diesel) bagi sektor pengangkutan. Ini disusuli pula dengan program B7 (7% PME, 93% diesel) bagi sektor industri sejak 1 Julai 2019.

Biodiesel B30 akan dilaksana menjelang 2025 – PM

Bersama dengan syarikat-syarikat petroleum utama di negara ini, biodiesel B20 akan dibekalkan secara berperingkat ke lebih daripada 3,400 stesen minyak seluruh negara seperti yang dinyatakan. Pelaksanaan menyeluruh dijangka akan dapat disempurnakan pada pertengahan tahun 2021.

Namun, pengguna bagi sektor pengangkutan masih lagi mempunyai pilihan untuk mendapatkan diesel Euro 5 B7 yang kekal dijual di stesen-stesen minyak tertentu. Begitu juga dengan stesen-stesen minyak di kawasan tanah tinggi seperti di Cameron Highlands, Genting Highlands dan Kundasang; kawasan-kawasan ini masih akan mengedarkan biodiesel B7.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required