Spesifikasi Honda City 2020 di India bocor – tiada enjin 1.0L turbo, tapi ada Lanewatch dan Honda Connect

Spesifikasi Honda City 2020 di India bocor – tiada enjin 1.0L turbo, tapi ada Lanewatch dan  Honda Connect

Setelah dilancarkan di Thailand hujung tahun lalu, lepas ini nampaknya Honda City generasi baharu akan muncul di India pula – Autocar India telahpun mendedahkan berberapa spesifikasi model ini untuk pasaran negara berkenaan menerusi brosur yang telahpun bocor.

Tiada perincian berkenaan enjin pada brosur tersebut, tetapi menerusi laporan sebelum ini, India sah tidak menerima enjin 1.0 liter tiga-silinder turbo seperti Thailand. Sebaliknya model berkenaan kekal dengan dua pilihan enjin iaitu 1.5L NA i-VTEC dengan kuasa 121 PS dan juga enjin 1.5 liter diesel i-DTEC yang kini telahpun menepati tahap emisi Bharat 6 (BS-VI).

Buat pertama kali juga, kedua-dua enjin pada pasaran ini menerima pilihan kotak gear manual dan CVT automatik – pada model generasi sebelumnya, versi diesel hanya tampil dengan kotak gear manual.

Spesifikasi Honda City 2020 di India bocor – tiada enjin 1.0L turbo, tapi ada Lanewatch dan  Honda Connect

Dalam brosur yang bocor ini, model tertinggi di India iaitu City ZX (dua varian lain lebih rendah adalah VX dan V) diberikan kelengkapan yang agak baik. Ia hadir standard dengan lampu hadapan dan belakang LED-penuh, bumbung suria berkuasa elektrik, upholsteri kulit, material sentuhan lembut pada papan pemuka, dan juga paparan pelbagai info dengan skrin berwarna penuh tujuh-inci diletakkan di sebelah meter kelajuan analog.

Manakala untuk sistem hiburan, City ZX ini dibekalkan dengan skrin sesentuh lapan-inci yang dihubungkan dengan Alexa Remote, serta boleh dihubungkan dengan Android Auto dan Apple CarPlay. Sedan segmen-B ini juga hadir dengan sistem Honda Connect, iaitu sistem hubungan dengan aplikasi telefon pintar yang menggunakan kawalan telemetik bagi memberikan status perincian kereta terus kepada pemandu walaupun dalam jarak jauh.

Untuk keselamatan pula, City dengan spesifikasi penuh pasaran India ini diberikan enam-beg udara, sistem kestabilan elektronik (VSA), bantuan pengendalian lincah (AHA), kawalan traction, sistem pemantau tekanan angin tayar, bantuan mula mendaki (HSA) dan juga kamera undur.

Apa yang menarik lagi, model pasaran ini turut diberikan satu ciri yang tiada pada City Turbo di Thailand iaitu sistem kamera pemantau titik buta Honda Lanewatch. Pada pasaran lain termasuk Malaysia dan Thai, sistem Lanewatch ini biasanya hanya diberikan pada model-model besar seperti Civic, Accord dan CR-V.

Dalam ujian ASEAN NCAP untuk City 2020 yang didedahkan baru-baru ini, City tersebut dilaporkan akan hadir dengan sistem Lanewatch berkenaan. Adakah ia akan muncul di Thai dalam model kemaskini akan datang? Atau ia akan dibekalkan pada model-model negara ASEAN lain yang belum dilancarkan termasuk Malaysia? Kita tunggu sajalah perkembangannya nanti.

GALERI: Honda City 1.0L Turbo RS 2020 di Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required