Honda City 2020 – India akan dapat enjin 1.5L i-VTEC NA dan bukannya 1.0L Turbo, Malaysia juga sama?

Honda City 2020 – India akan dapat enjin 1.5L i-VTEC NA dan bukannya 1.0L Turbo, Malaysia juga sama?

Honda City 2020 pertama kali muncul di Thailand pada bulan November tahun lalu, dan kemudiannya dilancarkan sebagai sebuah kereta di dalam kategori eco Phase 2. Model generasi sebelumnya tidak termasuk dalam kategori ini, di mana antara pesaingnya adalah seperti Nissan Almera dan Toyota Yaris Ativ.

Bagi meletakkan model generasi kelima ini dalam kategori Phase 2 tersebut, Honda terpaksa menggunakan enjin petrol 1.0L turbo bagi memastikan ia dapat memenuhi beberapa peraturan yang telah ditetapkan seperti Euro 5, emisi CO2 bawah 100 g/km dan penggunaan bahan api tidak melebihi 4.3 liter setiap 100 km (23.25 km/l).

Enjin 1.0L turbo yang digunakan pada Honda City 2020 pasaran Thailand mempunyai tiga silinder, DOHC dan mampu menghasilkan kuasa 122 PS serta 173 Nm tork pada antara 2,000 rpm hingga 4,500 rpm.

Pada penghujung bulan ini, Honda City akan dilancarkan pula di India dan sudah ada beberapa laporan tempatan mendedahkan perincian varian yang bocor lebih awal. Ada enam varian semuanya, dua pilihan transmisi (MT dan CVT), serta enjin 1.5L NA i-VTEC dengan kuasa 121 PS. Pilihan tersebut dibuat mungkin kerana India tidak mempunyai kategori eco seperti Thailand.

Sama juga dengan Malaysia, kita tidak mempunyai program kereta eco seperti Thailand, jadi agak selamat untuk membuat andaian pilihan enjin yang sudah biasa akan diberi pada City baru – sudah dijumpai diuji di Malaysia – ini apabila ia masuk pasaran nanti (1.5L i-VTEC CVT dan bukannya 1.0L Turbo).

Selain daripada enjin petrol, City 2020 di India juga akan hadir dengan pilihan enjin diesel 1.5L i-DTEC seperti sebelum ini, tetapi dinaik taraf untuk menepati tahap emisi Bharat 6 (BS-VI) dan ditawarkan dengan pilihan transmisi manual serta CVT.

GALERI: Honda City 1.0L Turbo RS 2020 di Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required