Buat pertama kalinya Honda City 2020 terlihat di jalan raya di Malaysia – susulan foto spyshot dengan model balutan penyamaran yang dikesan sedang diuji di Lebuhraya Persekutuan seperti yang dipaparkan menerusi laman Facebook Ajerul. Pelancaran model ini kemungkinan bakal dilangsungkan pada hujung tahun ini.

City generasi kelima ini telah pun diperkenalkan di peringkat dunia pada November lalu, dan telah pun memasuki pasaran Thailand dengan enjin 1.0 liter turbo tiga-silinder VTEC yang menghamburkan kuasa sehingga 122 PS pada 5,500 rpm dan tork 173 Nm dari 2,000 hingga 4,500 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear CVT bersama tujuh-kelajuan maya.

Bagi dimensi, City baharu ini ditambah 113 mm lebih panjang (4,553 mm) 53 mm lebih lebar (1,748 mm) dari versi sedia ada. Namun ia kini 10 mm lebih rendah (1,467 mm) dan jarak roda pula 11 mm lebih dekat (2,589 mm) berbanding sebelum ini. Honda turut memberikan penebat polyurethane dan tebatan bunyi lebih tebal pada ruang enjin bagi memberikan NVH lebih baik.

Dari sudut penampilan, muka City baharu ini menampikan ‘jendul’ yang lebih besar dari sebelumnya, dengan iras muka lebih mirip kepada Civic, serta ‘kening’ bersama lampu nyalaan siang LED yang bercantum pada gril ‘solid wing’ yang tebal pada bahagian tengah.

Pada bahagian sisi, garis bahu kelihatan lebih menyerlah, tetapi ia tidak menaik ke belakang, sebaliknya nampak lebih tegak. Di belakang, model ini diberikan lampu dengan kluster lebih tirus dan berbucu dari sebelum ini, dan ia hadir dengan jalur grafik LED yang unik. Kemasan seakan diffuser pada bampar belakang direka kecil, tetapi ia diberikan sepasang liang udara pada setiap sisi yang nampak agresif.

Kabinnya pula menampilkan rekaan papan pemuka baharu, dengan paparan infotainmen di bahagian tengah, corong udara dengan gaya vertikal, rekaan roda stereng baharu serta kokpit yang kelihatan lebih bergaya. Konsol tengah pula tidak banyak perubahan melainkan terdapat penambahan butang di sebelah tuil gear untuk mod Econ dan lahu enjin.

Di Thailand, City 2020 ditawarkan dengan empat varian (Grade S, V, SV dan RS), harga dari
579,500 baht (RM76,940) untuk varian asas hingga 739,000 baht (RM98,100) bagi varian tertinggi RS.

GALERI: Honda City 1.0L Turbo RS 2020, spesifikasi Thailand