Covid-19: MINI tukar nama rim 17-inci ‘Corona Spoke’ kepada ‘Power Spoke’ pada Cooper SE varian Iconic

Covid-19: MINI tukar nama rim 17-inci ‘Corona Spoke’ kepada ‘Power Spoke’ pada Cooper SE varian Iconic

MINI Cooper SE adalah model pertama MINI yang dijana oleh motor elektrik sepenuhnya, diperkenalkan pada Julai tahun lalu. Selain unit janakuasanya yang unik, perincian kereta ini juga dihasilkan dengan rekaan tersendiri bagi membezakannya dari model-model janaan bahan api fosil.

Antara komponen yang khas hanya diberikan pada Cooper SE varian tertinggi Iconic ini adalah rim 17-inci dengan rekabentuk pelik, diberi nama ‘Corona Spoke’. Namun oleh kerana dunia kini digemparkan dengan pandemik disebabkan oleh Coronavirus yang digelar Covid-19, MINI telah menukar nama rim tersebut kepada ‘Power Spoke’ bagi menjaga sensitivi mereka yang terjejas kerana wabak berkenaan, lapor Carbuzz.

“Nama rekaan rim tersebut yang ditawarkan pada MINI Cooper SE dalam kemasan Iconic telah ditukar dari ‘Corona Spoke’ kepada ‘Power Spoke.’ Langkah ini diambil bagi memastikan MINI sentiasa sensitif kepada semua yang terjejas kerana penularan Covid-19 yang sangat meluas,” kata jurucakap MINI kepada portal automotif tersebut.

“Walaupun nama rekaan rim ini sudahpun diberi sebelum pandemik ini berlaku, kami mahu memastikan semua bahan pemasaran dan komunikasi konsumer dikemaskini bagi selari dengan nama baru rekaan rim ini. Ia adalah langkah yang tepat untuk diambil,” tambahnya lagi.

MINI Cooper SE ini masih lagi belum tiba di pasaran Malaysia. Namun ia telahpun mendarat pada pasaran negara jiran, Thailand pada Februari lalu, dijual pada harga 2.29 juta baht (RM308k). Ia dikuasakan oleh motor elektrik yang sama pada BMW i3S, menghasilkan kuasa 181 hp (135 kW) dan tork maksimum 270 Nm.

Dibekalkan dengan bateri lithium ion dengan kapasiti 32.6 kWh, MINI Cooper SE boleh berjalan sejauh 235 km hingga 270 km berdasarkan ujian kitaran WLTP.

GALERI: MINI Cooper SE

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required