BMW i3s – harga rasmi di M’sia disahkan RM278,800

BMW i3s – harga rasmi di M’sia disahkan RM278,800

Kereta yang dibina menggunakan 95% bahan yang boleh kitar semula, BMW i3s kini sudah tiba di Malaysia. Dan, harganya juga telah diumumkan oleh BMW Malaysia, yang akan dijual pada RM278,800 (atas jalan, tanpa insurans) dan kini mula berada di bilik pameran sah BMW i.

Model yang pertama kali ditunjukkan April lalu ini menggunakan janaan kuasa motor elektrik hybrid synchronous yang ditempatkan di belakang yang dipakejkan bersama elektronik kuasa bersepadu, unit pengecas serta fungsi generator untuk janaan semula tenaga melalui brek (sehingga 50 kW).

Motor elektriknya menyediakan 181 hp (135 kW) dan 270 Nm tork, dengan bacaan 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat dan laju maksimum 160 km/j. Antara yang diperbaharui bagi aspek ini berbanding model i3 ialah kawalan motornya dan pembaharuan bahagian roller bearing yang digunakan, menjadikan penyaluran kuasa lebih baik.

BMW i3s – harga rasmi di M’sia disahkan RM278,800

BMW i3s juga dilengkapi dengan mod Sport khusus yang boleh dipilih melalui sistem Driving Experience Control. Mod berkenaan turut merangkumi program cengkaman yang mengizinkan sedikit situasi drift pada tayar ketika tahap cengkaman pada tahap yang rendah.

Kereta ini menggunakan bateri lithium-ion yang terletak di bahagian lantai, dengan output 42.2 kWh (output) dengan kapasiti 120 Ah. Ini memberikan jarak perjalanan sekiar 260 km bagi satu cas penuh, atau 345 km jika mengikut ujian kitaran WLTP. Ini bateri dengan kapasiti yang paling tinggi diperkenalkan untuk barisan kenderaan BMW i3 setakat ini.

Untuk mengecas, boleh dilakukan melalui kaedah AC atau DC. Bagi AC, ia menggunakan pengecas siap pasang dan sambungan Type 2. Bagi DC, pemilik perlu menggunakan sambungan Sistem Pengecas Gabungan, yang merupakan lanjutan kepada penyambung Type 2 dengan dua pin tambahan di bawah.

BMW i3s – harga rasmi di M’sia disahkan RM278,800

Dengan BMW i Wallbox Connect yang menyediakan 11 kW tiga-fasa, kuasa pengecas AC, proses mengecas dari kosong hingga 80% (sekitar jarak perjalanan 180 km), masa yang diperlukan ialah sekitar 3 jam enam minit. Jika ingin mengecas di tempat selain rumah anda, boleh gunakan rangkaian ChargEV di seluruh negara yang juga merupakan sebahagian daripada BMW ChargeNow yang termasuk di dalam program BMW 360° Electric. Bergantung lokasi, pengecas ChargeEV mempunyai output antara 3.7 kW, 7.0 kW atau 22 kW.

BMW i3s ini turut ditawarkan dengan jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan, program servis berjadual percuma, program jaminan tayar selama dua tahun bagi servis ‘run flat tyre’, bantuan tepi jalan dan hotline kemalangan. Tidak lupa juga, pelanggan akan menikmati aplikasi BMW Group Loyalty – BMW White Card serta servis dalam talian lainnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required