BMW i3s dilancarkan di Malaysia – mula dari RM279k

BMW i3s dilancarkan di Malaysia – mula dari RM279k

Hari ini ada sebuah lagi kereta elektrik sepenuhnya yang dilancarkan untuk pasaran tempatan. BMW i3s, yang merupakan versi lebih sporty bagi model BMW i3 ini akan dijual pada harga anggaran RM279,000. Kereta kecil ini menggunakan janaan kuasa motor elektrik hybrid synchronous yang ditempatkan di belakang yang dipakejkan bersama elektronik kuasa bersepadu, unit pengecas serta fungsi generator untuk janaan semula tenaga melalui brek (sehingga 50 kW).

Motor elektriknya menyediakan 181 hp (135 kW) dan 270 Nm tork, dengan bacaan 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat dan laju maksimum 160 km/j. Antara yang diperbaharui bagi aspek ini berbanding model i3 ialah kawalan motornya dan pembaharuan bahagian roller bearing yang digunakan, menjadikan penyaluran kuasa lebih baik.

BMW i3s juga dilengkapi dengan mod Sport khusus yang boleh dipilih melalui sistem Driving Experience Control. Mod berkenaan turut merangkumi program cengkaman yang mengizinkan sedikit situasi drift pada tayar ketika tahap cengkaman pada tahap yang rendah.

BMW i3s dilancarkan di Malaysia – mula dari RM279k

Kereta ini menggunakan bateri lithium-ion yang terletak di bahagian lantai, dengan output 42.2 kWh (output) dengan kapasiti 120 Ah. Ini memberikan jarak perjalanan sekiar 260 km bagi satu cas penuh, atau 345 km jika mengikut ujian kitaran WLTP. Ini bateri dengan kapasiti yang paling tinggi diperkenalkan untuk barisan kenderaan BMW i3 setakat ini.

Untuk mengecas, boleh dilakukan melalui kaedah AC atau DC. Bagi AC, ia menggunakan pengecas siap pasang dan sambungan Type 2. Bagi DC, pemilik perlu menggunakan sambungan Sistem Pengecas Gabungan, yang merupakan lanjutan kepada penyambung Type 2 dengan dua pin tambahan di bawah.

Dengan BMW i Wallbox Connect yang menyediakan 11 kW tiga-fasa, kuasa pengecas AC, proses mengecas dari kosong hingga 80% (sekitar jarak perjalanan 180 km), masa yang diperlukan ialah sekitar 3 jam enam minit. Jika ingin mengecas di tempat selain rumah anda, boleh gunakan rangkaian ChargEV di seluruh negara yang juga merupakan sebahagian daripada BMW ChargeNow yang termasuk di dalam program BMW 360° Electric. Bergantung lokasi, pengecas ChargeEV mempunyai output antara 3.7 kW, 7.0 kW atau 22 kW.

BMW i3s dilancarkan di Malaysia – mula dari RM279k

Lain-lain perkara yang menyumbang kepada dinamik pemanduan pada BMW i3s adalah penggunaan gelung dan penyerap hentak serta palang anti-olengan yang direka khas, dengan kedudukan badan kenderaan yang 10 mm lebih rendah.

Ciri lain termasuk sistem kawalan kestabilan dan cengakaman yang dipertingkat, begitu juga dengan ciri kawalan brek diselekoh dan kawalan brek dinamik. Badan kereta ini diperbuat daripada bahan plastik yang diperkukuh (CFRP) sementara modul janaan kuasa menggunakan aluminium sepenuhnya.

Wajah depan kereta ini lebih garang terutama pada rekaan bamparnya yang hadir dengan perincian hitam berkilat. Ciri standard pula terdiri daripada lampu utama LED sepenuhnya dan rim 20-inci (Style 431) dengan kombinasi tayar depan bersaiz 175/55 dan 195/50 di belakang.

Di dalam, ia menggunakan rekaan dalaman dikenali sebagai BMW i Interior Design Suite yang menampilkan kemasan balutan Dark Truffle Leather Vernasca dengan alas bumbung Carum Spice Grey. Kabin pula dilengkapi dengan unit TFT-LCD 5.7-inci paparan instrumen digital dan satu lagi unit skrin 10.25-inci yang disambung kepada sistem infotainmen BMW Navigation System Professional dengan sistem operasi iDrive.

Aspek keselamatan, i3s datang dengan pakej Driving Assistant Plus yang merangkumi kamera pandang belakang, kawalan jarak parkir, kawalan cruise aktif dengan fungsi Start/Stop, amaran perlanggaran pejalan kaki dan lain-lain. BMW ConnectedDrive turut disediakan.

Seperti dinyatakan awal tadi, harga anggaran bagi BMW i3s ini ialah RM279,000 dan ditawarkan dengan Balloon Financing Plan dari BMW Malaysia. Berdasarkan 80% ambilan pinjaman bagi tempoh lima tahun, ansuran kereta ini bermula dari RM3,188. Ia juga datang dengan jaminan lima-tahun dengan jadual servis berjadual, jaminan dua tahun untuk tayar serta capaian kepada bantuan tepi jalan BMW dan hotline kemalangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required