VIDEO: Dengar bunyi ‘VTEC Kick-in’ yang jelas dari enjin V6 Honda NSX dengan trumpet sistem ITB

** Edit: this post is not from a Honda page. If you are seeing this as a shared post, please do not ask to join Apex…

Posted by Dan M Henderson on Saturday, 25 April 2020

Pada era 90’an dahulu, sistem VTEC dari Honda boleh dianggap sangat maju ke hadapan berbanding sistem pengeluar lain. Namun sekarang pada tahun 2020, teknologi ini sudahpun masuk dalam kategori ‘old-school’, dan Honda sendiri kini lebih gemarkan sistem injap bervariasi yang ‘lebih lembut’ seperti sistem VTC, digandingkan dengan pengecas turbo.

Walaupun sudah masuk kategori ‘klasik’, rasanya masih ada lagi yang belum dapat dengar bagaimana perubahan bunyi dari mod “Dr. Jekyll” kepada “Mr. Hyde” enjin VTEC sebenar ini. Jadi, seorang warga net bernama Dan M Henderson telah berkongsi satu video yang diambil dengan meletakkan kamera pada ruang enjin Honda NSX kawannya, di mana enjin V6 DOHC VTEC tersebut telah menerima tingkat taraf dengan pengubahsuaian sistem suntikan bahan api asal, kepada sistem Individual Throttle Body (ITB).

Dengan penggunaan sistem tersebut, setiap silinder enjin berkenaan menerima satu throttle body tersendiri lengkap dengan velocity stack (trumpet), yang menghasilkan bunyi sedutan udara ke dalam enjin yang kuat, seterusnya menghasilkan bunyi enjin yang garau serta peralihan dari satu durasi ke durasi lebih agresif pada aci sesondol (camshaft) yang dibuat oleh sistem DOHC VTEC berkenaan kedengaran jauh lebih jelas.

Untuk mereka yang masih belum tahu apa sebenarnya sistem VTEC ini, mari sini saya jelaskan sedikit. VTEC bermaksud Variable Valve Timing and Lift Electronic Control – di mana pada sebatang aci sesondol, Honda meletakkan dua atau tiga cam lobe yang berbeza durasi, dari untuk kegunaan jalan raya, kepada durasi yang membolehkan injap terbuka lebih lama seperti aci sesondol kereta lumba yang membolehkan campuran udara dan bahan api masuk lebih banyak ke kebuk pembakaran ketika strok kuasa.

Penukaran durasi tersebut berlaku dalam takat rpm tertentu – misalnya untuk sistem dua durasi berbeza, ia bertukar pada sekitar 4,500 rpm – dan dioperasikan menerusi sistem hidraulik istimewa pada rocker arm yang menerima arahan dari kotak komputer enjin. Dalam video di atas, anda boleh dengar dengan jelas dalam rpm tertentu, bunyi enjin tersebut berubah lebih agresif menandakan durasi aci sesondol yang berubah dari biasa ke durasi perlumbaan.

Untuk model-model Honda lebih moden, ia telah digantikan dengan sistem i-VTEC di mana selain dari sistem VTEC pada pada rocker arm, ia juga diberikan sistem VTC dimana tempoh durasi bukaan injap tersebut boleh bermula lebih awal atau lebih lewat menggunakan sistem hidraulik pada pulley aci sesondol.

Sistem i-VTEC ini bukan hanya digunakan pada model-model prestasi Honda, tetapi turut diberikan pada model-model biasa bagi meningkatkan kadar efisien penggunaan bahan api. Namun untuk model biasa, perbezaan darjah durasi aci sesondol tersebut tidak ketara dan tidak terlalu besar, dan anda tidak akan dengar bunyi ‘jeritan VTEC’ dan terasa pecutan yang agresif seperti sistem asal VTEC dan DOHC VTEC.

Manakala untuk sistem VTEC Turbo pada enjin-enjin Earth Dreams Honda, hanya enjin 1.0 liter turbo pada Honda City GN1 dan Civic pasaran Eropah yang masih mempunyai mekanisma VTEC sebenar pada injap kemasukan. Pada enjin K20C1 Civic Type R FK8 pula mekanisma VTEC berkenaan hanya diberikan pada injap ekzos bagi memberikan putaran turbo yang lebih laju, manakala pada enjin-enjin turbo 1.5L seperti pada Civic dan CR-V, tiada langsung mekanisma VTEC asal diberikan dan hanya menerima sistem VTC pada pulley aci sesondol.

NSX generasi pertama telah diproduksi oleh Honda dari tahun 1990 hingga 2005. Sepanjang tempoh berkenaan, ia menerima facelift pada tahun 1997 dengan kod casis NA2 (NA1 untuk model asal dari 1990). Perubahan yang diberikan pada model kemaskini tersebut bukan sekadar melibatkan aspek kosmetik seperti lampu hadapan jenis pop-up kepada jenis tetap, ia turut menerima perubahan dari segi prestasi. NSX NA2 telah dijana oleh enjin C32B 3.2 liter menghasilkan 290 hp/304 Nm, menggantikan enjin C30A 3.0 liter pada NA1 yang menghasilkan 270 hp/285 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required