Honda Civic Type R facelift 2020 rasmi dilancarkan; Amerika Syarikat negara pertama menerimanya

Honda Civic Type R facelift 2020 rasmi dilancarkan; Amerika Syarikat negara pertama menerimanya

Selepas membuat penampilan mengejut di Tokyo Auto Salon 2020 Januari lalu, Honda Civic Type R FK8 facelift 2020 kini masuk ke pasaran secara rasmi, tetapi bukan dilancarkan di Jepun, sebaliknya ia terlebih dahulu boleh dibeli oleh pelanggan pada pasaran Amerika Syarikat bermula musim sejuk ini.

Walaupun rupanya tidak jauh berbeza dari versi asal yang diperkenalkan pada tahun 2017, model ini sebenarnya diberikan berberapa kemaskini pada unit janakuasa dan juga pengendalian.

Pada bahagian luaran, ia menerima perubahan pada bampar hadapan yang menyerupai versi facelift standard sedan dan hatchback yang telah didedahkan tahun lalu. Menurut Honda, rekaan baharu pada gril hadapan yang menampilkan perumah lampu kabus serta gril atas dan bawah baharu ini memberikan aliran udara yang lebih banyak bagi menyejukkan enjin. Model ini juga kini boleh dipilih dengan tambahan warna biru baharu yang digelar Boost Blue.

Dalam kabin, versi baharu berkenaan kini diberikan roda stereng yang dibaluti Alcantara, tombol gear yang direka semula serta tuil short shifter yang memberikan tukaran gear yang lebih pendek dan cepat dari model sebelumnya.

Tiada perubahan dilakukan pada enjin dan transmisi, di mana FK8 ini masih dijana oleh enjin K20C1 2.0 liter empat-silinder VTEC Turbo berkuasa 320 PS (pasaran Malaysia sebelum ini hanya 310 PS) dan tork maksima 400 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan, lengkap dengan LSD.

Tetapi, model ini diberikan tingkat taraf pada bahagian brek dan juga suspensi. Ia menerima sistem brek dengan rotor hadapan jenis two-piece bersama pad brek baharu, yang direka bagi memberikan keberkesanan brek yang lebih baik pada kelajuan tinggi, serta mengurangkan risiko untuk berlakunya fenomena brake fade.

Kemudian, suspensi Civic Type R ini telah ditala semula bagi memberikan keselesaan yang lebih baik, bersama set bushing untuk suspensi belakang yang lebih keras bagi memberikan cengkaman yang lebih baik. Manakala pada suspensi hadapan, suspensi hot-hatch ini menerima rombakan bagi memberikan respon yang lebih baik pada stereng dan mengurangkn geseran.

Untuk lebih selesa, Civic Type R ini juga hadir dengan Kawalan Bunyi Aktif, yang akan mengawal bunyi dalam kabin bergantung pada mod pemanduan yang di pilih. Tiga mod pemanduan pada model ini – Comfort, Sport dan +R masih lagi tidak berubah. Bagi keselamatan pula, ia hadir dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required