Tanpa apa-apa pengumuman awalan, Honda tiba-tiba mendedahkan Civic Type R FK8 facelift 2020 ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon hari ini. Model ini tampil dengan rupa sedikit berbeza dan diberikan perubahan pada berberapa ciri mekanikal.

Type R FK8 yang disegarkan ini menerima perubahan pada bampar hadapan yang menyerupai versi facelift standard sedan dan hatchback yang telah didedahkan tahun lalu. Menurut Honda, rekaan baharu pada gril hadapan yang menampilkan perumah lampu kabus serta gril atas dan bawah baharu ini memberikan aliran udara yang lebih banyak bagi menyejukkan enjin.

Kami tidak dibenarkan untuk mengambil gambar bahagian kabin kereta ini, tetapi Honda menyatakan versi baharu tersebut diberikan roda stereng yang dibaluti Alcantara, tombol gear yang direka semula serta tuil short shifter yang memberikan tukaran gear yang lebih pendek dan cepat dari model sebelumnya.

Model kemaskini juga diberikan sistem brek dengan rotor hadapan jenis two-piece bersama pad brek baharu, yang direka bagi memberikan keberkesanan brek yang lebih baik pada kelajuan tinggi, serta mengurangkan risiko untuk berlakunya fenomena brake fade.

Honda juga mengesahkan bahawa suspensi Civic Type R ini telah ditala semula bagi memberikan keselesaan yang lebih baik, bersama set bushing untuk suspensi belakang yang lebih keras bagi memberikan cengkaman yang lebih baik. Manakala pada suspensi hadapan, suspensi hot-hatch ini menerima rombakan bagi memberikan respon yang lebih baik pada stereng dan mengurangkn geseran.

Untuk lebih selesa, Civic Type R ini juga hadir dengan Kawalan Bunyi Aktif, yang akan mengawal bunyi dalam kabin bergantung pada mod pemanduan yang di pilih. Tiga mod pemanduan pada model ini – Comfort, Sport dan +R masih lagi tidak berubah. Bagi keselamatan pula, ia hadir dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing.

Tiada perubahan dilakukan pada enjin dan transmisi, di mana FK8 ini masih dijana oleh enjin K20C1 2.0 liter empat-silinder VTEC Turbo berkuasa 320 PS (pasaran Malaysia sebelum ini hanya 310 PS) dan tork maksima 400 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan, lengkap dengan LSD.

Honda turut mengumumkan bahawa Civic Type R FK8 2020 ini akan hadir dengan warna biru baharu yang digelar dengan nama Boost Blue. Model ini akan mula dijual pada pasaran tertentu bermula tahun ini.