Trak pikap Hyundai Santa Cruz – rupa badan terdedah

Trak pikap Hyundai Santa Cruz – rupa badan terdedah

Februari lalu, jurugambar pengintip kami berjaya merakam imej trak pikap Hyundai yang dikhabarkan akan digelar Santa Cruz sedang di uji dalam cuaca sejuk. Seperti biasa, ia mengenakan pelekat penyamaran dan sukar untuk kita melihat perinciannya. Manakala gambar di atas adalah imej kerangka yang berjaya dirakam oleh sumber Motor1, dan ia mendedahkan lebih banyak informasi berkenaan trak pikap ini.

Sekali pandang, kita dapat lihat rupa jelas profil sisi trak pikap dari jenama Korea ini – ia kelihatan lebih bersegi dari model konsep Santa Cruz yang didedahkan pada tahun 2015, namun masih mengekalkan rupa tiang-C yang condong, manakala garis-garis geometrinya pula adalah seiras dengan rekaan Elantra generasi baharu.

Jika anda lihat dengan lebih teliti, ada satu lagi perincian penting terdedah menerusi imej ini – trak pikap tersebut hampir pasti sebuah model yang dibina di atas platform unibody, dan bukan kerangka ladder frame trak pikap arus perdana seperti Toyota Hilux dan Mitsubishi Triton. Suspensi belakang pikap ini juga nampak seperti akan menggunakan sistem gantungan bebas.

Oleh itu, boleh diagak Hyundai Santa Cruz ini akan diasaskan dari platform sama seperti SUV Hyundai Santa Fe. Jadi ia berkemungkinan akan menerima barisan enjin yang serupa; sama ada versi petrol NA dengan unit 2.4 liter empat-silinder berkuasa 185 hp, 2.0 liter turbo berkuasa 238 hp, atau versi turbodiesel 2.2 liter R CRDi berkuasan 193 PS/440 Nm.

Pembangunan trak pikap Hyundai Santa Cruz ini dilakukan di Amerika Syarikat di mana produksi pertamanya nanti akan bermula di Montgomery, Alabama pada 2021. Oleh itu, ia juga dijangka akan diperkenalkan di pasaran tersebut terlebih dahulu dengan enjin petrol, dan akan disusuri dengan model diesel untuk pasaran lain selepas itu, lapor Motor Authority.

GALERI: Model konsep Hyundai Santa Cruz 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required