Pindaan hukuman lebih berat kepada pemandu mabuk sudah dibentang kepada Menteri Pengangkutan

Kes kemalangan maut yang disebabkan pemandu mabuk bukan isu retorik politik seperti yang dianggap sesetengah pihak. Perkara ini benar-benar sedang parah dan pemandu mabuk seakan torpedo yang ditembak membabi buta yang akan mengorbankan pengguna jalan raya lain yang tidak bersalah, tidak mengira siapapun anda.

Mengikut rekod dari Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sendiri, dari Januari hingga Mei tahun ini sahaja (walaupun sekitar dua bulan rakyat Malaysia ‘dikurung’ tidak boleh keluar malam kerana Perintah Kawalan Pergerakan), sebanyak sembilan kes kemalangan maut disebabkan pemandu mabuk ini telah dilaporkan.

Justeru, kerajaan perlu segera menangani perbuatan mereka yang langsung tidak bertanggungjawab ini. Pihak yang kita harapkan iaitu Kementerian Pengangkutan (MoT) nampak sudah memulakan langkah mereka – selepas menjalankan kaji selidik untuk mengumpul pendapat dari orang awam bulan lalu, semalam satu mensyuarat khas bersama agensi-agensi di bawah MoT telah pun berlangsung.

Menurut Menteri Pengangkutan, Dr. Wee Ka Siong, mensyuarat pada 1 Jun berkenaan adalah untuk membincangkan secara terperinci mengenai cadangan pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), khususnya mengenai pemanduan di bawah pengaruh alkohol/dadah/merbahaya.

Pindaan hukuman lebih berat kepada pemandu mabuk sudah dibentang kepada Menteri Pengangkutan

“Pindaan kepada Seksyen 41 hingga Seksyen 45 Akta 333 ini dalam proses untuk dimuktamadkan sebelum dibentangkan kepada Kabinet dan seterusnya dapat dibawa ke Parlimen untuk kelulusan. Ini adalah semata-mata demi kepentingan serta kebaikan rakyat dan negara secara menyeluruh.

“Sekali lagi saya ingin menegaskan bahawa isu ini amat serius bagi Kementerian Pengangkutan. Apa yang saya boleh katakan buat masa sekarang, hukuman lebih berat akan dikenakan kepada mereka yang disabitkan dengan kesalahan di bawah Seksyen 41 hingga Seksyen 45 Akta 333,” jelasnya dalam satu hantaran pada laman facebook rasmi beliau.

Dr. Wee turut memberitahu, sebagai langkah untuk mencegah perkara ini bukan sahaja hukuman lebih berat akan diberikan kepada mereka yang telah ditangkap selepas terlibat dalam kemalangan, malah MoT turut menfokuskan kepada pindaan akta dari segi mengenakan hukuman yang lebih berat dan mengetatkan paras nilai ambang pengaruh alkohol dalam darah/pernafasan/air kencing, serta terhadap kependidikan iaitu memberi kesedaran awam mengenai betapa pentingnya menjadi pemandu yang bertanggungjawab.

Beliau menegaskan bahawa usaha ini memerlukan peranan semua pihak agar masyarakat kita dapat dididik sedari usia kecil mengenai keselamatan jalan raya.

“Saya ingin ingatkan kepada pengguna jalan raya supaya jadilah pemandu bertanggungjawab dengan tidak memandu dalam keadaan dipengaruhi alkohol atau dadah atau memandu secara merbahaya. Janganlah menggadaikan keselamatan serta nyawa diri sendiri, keluarga dan pengguna jalan raya yang lain,” tambahnya.

Pindaan hukuman lebih berat kepada pemandu mabuk sudah dibentang kepada Menteri Pengangkutan

Menerusi kenyataan yang dibuat minggu lalu, menteri berkenaan mengatakan bahawa pindaan untuk hukuman lebih berat terhadap mereka yang melakukan kesalahan tersebut perlu disegerakan dan mestilah dimuktamadkan pada pertengahan bulan ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Dato’ Takiyuddin Bin Haji Hassan dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan minggu lalu, langkah segera yang akan diambil ialah memastikan cadangan pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) yang dimuktamadkan oleh Kementerian Pengangkutan dibawa ke persidangan Parlimen terdekat.

Beliau juga berkata, sebagai langkah pencegahan (deterrent), pihak kerajaan akan berbincang dengan Jabatan Peguam Negara supaya kes yang melibatkan kematian angkara pemandu mabuk turut disiasat dan dituduh mengikut Kanun Keseksaan, termasuk Seksyen 302, iaitu menyebabkan kematian dengan sengaja ataupun Seksyen 307, iaitu cubaan membunuh dengan niat.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari turut senada dengan perkara berkenaan dan telah mengarahkan Kementerian Pengangkutan merangka pindaan akta berkenaan secepat yang mungkin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required