Pengecas pantas EV di Ayer Keroh – AC 43 kW dengan Type 2, DC 50 kW menerusi Type 2 CCS, CHAdeMO

Pengecas pantas EV di Ayer Keroh – AC 43 kW dengan Type 2, DC 50 kW menerusi Type 2 CCS, CHAdeMO

Untuk pengguna kenderaan elektrik (EV) di Malaysia kini memiliki satu lagi pilihan fasiliti untuk mengecas bateri kenderaan masing-masing. Terutamanya yang menuju ke bahagian selatan, terdapat satu fasiliti pengecas pantas untuk EV telah disediakan di kawasan Rehat & Rawat (R&R) Ayer Keroh (arah Selatan) Lebuhraya Utara Selatan iaitu di stesen minyak Caltex. Fasiliti terbabit dikesan oleh Kelab Pemilik Kenderaan Elektrik Malaysia (MyEVOC).

Unit pengecas pantas yang dilihat di fasiliti terbabit adalah pengecas pantas ABB Terra CJG AC dan DC, dengan kadar pengecasan pada 43 kW pada dan 50 kW untuk DC. Pengecas AC dengan 43 kW ini ditawarkan dengan menggunakan sambungan Type 2, yang boleh mengecas Renault Zoe 2014 untuk pengecasan sehingga 80% dalam masa 15 minit, menurut entri Facebook terbabit. Manakala bagi pengecas DC 50 KW pula menggunakan sambungan Type 2 CCS atau CHAdeMo.

Penulis bagi entri tersebut juga percaya pengecas pantas baharu ini akan disambungkan dengan aplikasi mobil JomCharge, dan pengguna boleh mengecas secara pembayaran mengikut penggunaan. Berhampiran lokasi yang menempatkan pengecas pantas berkenaan, terdapat juga fasiliti pengecasan ChargeEV 22 kW AC di stesen minyak Petronas yang juga berada di kawasan R&R berkenaan.

Setakat ini, tarikh pelancaran bagi pengecas pantas tersebut tidak diketahui, ini kerana persiapan fasiliti terbabit tergendala akibat pandemik COVID-19, menurut MyEVOC. Kelab terbabit juga mengharapkan agar fasiliti pengecasan pantas DC diperluaskan lagi di seluruh negara memandangkan permintaan terhadap EV kian meningkat. Ini termasuklah dengan Tesla Model 3 yang dijangka akan dibawa masuk oleh pengedar import ke pasaran tempatan, selain EV lain yang dipasarkan oleh pengeluar kereta termasuk BMW i3s dan Nissan Leaf. Malah pada masa akan datang, terdapat beberapa model EV juga akan dibawa masuk, antaranya MINI Cooper SE dan MG ZS EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required