MRT catat penurunan penumpang pada Jan-Jun 2020 – 80k orang sehari berbanding 200k orang sebelum ini

MRT catat penurunan penumpang pada Jan-Jun 2020 – 80k orang sehari berbanding 200k orang sebelum ini

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu akibat wabak COVID-19 sehingga PKP Pemulihan pada masa ini, perkhidmatan Transit Aliran Massa (MRT) Laluan Kajang yang dulunya merekodkan purata jumlah penumpang harian lebih 200,000 menurun kepada 80,000 orang untuk enam bulan pertama tahun ini.

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Prasarana (Operasi), Muhammad Nizam Alias, berkata sebelum ini MRT Laluan Kajang pernah mencecah 250,467 penumpang sehari yang direkodkan pada 31 Disember 2019 dan juga pernah merekodkan sejumlah 676,495 penumpang hanya dalam tempoh 15 hari pada 16 Disember 2016.

“Malangnya, momentum ini terjejas pada tahun 2020 kerana penularan wabak COVID-19 dan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac lepas. Malahan, sekarang pun, kita masih dalam tempoh PKP sehingga 31 Ogos. Tetapi, nyata, pola jumlah penumpang kami untuk MRT dan semua perkhidmatan-perkhidmatan lain semakin baik, walaupun masih jauh daripada angka-angka sebelum PKP,” katanya.

Menyambut ulangtahun ketiga operasinya pada 17 Julai lalu, Nizam berkata, pihaknya berkeyakinan tinggi bahawa MRT Laluan Kajang bukan saja mampu bangkit daripada impak buruk penularan wabak COVID-19, tetapi terus meningkat popular dan menjadi penyumbang besar dalam merealisasikan sasaran Kerajaan untuk meningkatkan kadar penggunaan pengangkutan awam.

Tambahnya, berdasarkan pola jumlah penumpang rel urban sekarang, perkhidmatan MRT Laluan Kajang berpotensi besar untuk terus berkembang maju dan berkeupayaan untuk menggantikan LRT Laluan Kelana Jaya sebagai penyumbang terbesar dalam jumlah penumpang rel kendalian Prasarana.

“MRT SBK, yang kini bergelar MRT Laluan Kajang, telah meletakkan Malaysia setanding dengan negara maju dari segi kemudahan pengangkutan awam. Jumlah penumpang juga telah meningkat dengan baik dan semakin ramai mula melihat menaiki pengangkutan awam rel sebagai suatu yang amat memudahkan. Kami percaya dengan pertumbuhan bandar-bandar baru di jajaran berkenaan, jumlah penumpang akan terus meningkat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required