Proton perluas rangkaian pengurusan kereta terpakai kepada 36 cawangan, tingkatkan nilai jualan semula

Proton perluas rangkaian pengurusan kereta terpakai kepada 36 cawangan, tingkatkan nilai jualan semula

Nilai jualan semula kenderaan memang memainkan peranan penting yang turut menyumbang kepada keputusan pembelian dalam kalangan kita. Untuk itu, Proton turut mencari jalan untuk mengekalkan nilai kenderaan keluarannya dalam pasaran menerusi rangkaian “trade-in” Used Car Management (UCM).

Proton telah menubuhkan bahagian baru tahun lalu untuk menyokong penjualan kereta baru keluarannya dengan cara membantu pelanggan untuk melupuskan kenderaan terpakai mereka. Bahagian ini bermula sebagai projek percubaan melibatkan lapan cawangan, dengan tumpuan diberikan terhadap mengenalpasti prosedur operasi dan melatih penilai kenderaan terpakai yang akan menguruskan setiap cawangannya. Tahun ini, syarikat itu akan memperluaskan rangkaian berkenaan kepada 36 lagi pusat 3S dan 4S di seluruh negara.

Sasaran ketika ini ialah untuk jualan gantian, dengan pelanggan melakukan “trade in” kereta Proton lama bagi model baru, dan dijangka akan menyumbang sebanyak 10% daripada jumlah jualan di cawangan terlibat. Proton juga telah mewujudkan program seperti Proton Xchange, direka untuk menggalakkan pemilik semasa untuk menaik taraf, bagi membantunya mencapai sasaran berkenaan.

Proton perluas rangkaian pengurusan kereta terpakai kepada 36 cawangan, tingkatkan nilai jualan semula

Kenderaan terpakai ini akan dijual di bawah Proton Certified Pre-Owned (PCPO), yang turut melibatkan pemeriksaan 201-poin dan jaminan bahawa semua kereta terbabit tidak melibatkan kerosakan struktur akibat kemalangan atau banjir. Kenderaan tersebut juga akan menerima lanjutan jaminan setahun bagi enjin dan transmisi dan sah untuk menerima sekali servis percuma (minyak enjin dan penapis minyak sahaja) sehingga enam bulan selepas pendaftaran.

“Di masa akan datang, UCM akan memperkenalkan portal khas bagi kenderaan terpakai Proton dengan platform jualan online. Pelanggan yang berminat boleh meneliti stok yang ada, serta boleh juga mendapatkan penilaian anggaran bagi kereta semasa mereka,” jelas Ketua UCM, Brian Cheah.

“Kami memulakan program UCM pada Oktober 2019, dan ia telah membantu penasihat jualan kami untuk melengkapkan jualan mereka kerana kami menawarkan nilai “trade in” yang lebih kompetitif bagi kereta terpakai Proton,” jelas Pengarah Urusan LHM One Stop Car Service Center, Ryan Lai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required