Hyundai Kona dikesan di M’sia – bakal dilancarkan?

Hyundai Kona dikesan di M’sia – bakal dilancarkan?

Selepas Hyundai Kona diperkenalkan pada peringkat global tiga tahun lalu, ada ura-ura mengatakan crossover segmen-B berkenaan akan masuk ke pasaran Malaysia. Namun sehingga kini belum ada lagi petunjuk rasmi dikeluarkan oleh Hyundai-Sime Darby Motors bila ia akan dilancarkan.

Walau bagaimanapun, seorang pengguna facebook dengan nama Mohammad Syahrool Anuar telah terserempak dengan SUV berkenaan di Ara Damansara tanpa sebarang pelindung atau penyamaran – mungkin ini adalah petanda ia bakal masuk ke pasaran tempatan tidak lama lagi.

Dalam laporan kami sebelum ini, Kona dikhabarkan akan dilancarkan di Malaysia sekitar suku pertama 2019 dalam versi yang dijana enjin 1.6 liter turbo berkuasa 177 PS/265 Nm digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan klac berkembar automatik – unit berwarna hijau berkenaan adalah dari versi turbo yang disebutkan.

Hyundai Kona dikesan di M’sia – bakal dilancarkan?

Model ini sebenarnya turut pernah diprebiu di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) pada November 2018. Tiada maklumat perincian lain untuk model pasaran Malaysia, dan petunjuknya mungkin ada pada dua unit Kona yang dijumpai ini – sekurang-kurangnya hadir dalam dua pilihan warna dengan rupa asal seperti didedahkan tiga tahun lalu.

Jika Kona dilancarkan dalam masa terdekat, ia adalah SUV segmen-B paling berkuasa kerana berbanding pesaingnya yang lain seperti Mazda CX-3, Honda HR-V dan Toyota C-HR, hanya Kona dijana oleh enjin dengan suapan pengecas turbo. Namun perlu diingat, Proton X50 yang dikhabarkan akan dijana enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo berkuasa 174 hp/255 Nm juga dijangka akan dilancarkan pada tahun ini.

Menurut satu lagi laporan tahun lalu, Hyundai Kona turut dirancang untuk ditawarkan dalam versi elektrik sepenuhnya di Malaysia, menerusi kaedah sewaan/pajakan rasmi, dengan sokongan penuh servis selepas jualan oleh pengeluar.

Jadi bagaimana? Ada yang memang menunggu crossover K-Pop dengan rekabentuk funky ini dilancarkan di Malaysia?

GALERI: Hyundai Kona 1.6 T-GDI di KLIMS 2018

GALERI: Hyundai Kona Electric di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required