Hyundai Kona Electric akan masuk Malaysia – COMOS tawarkan versi 39 kWh, 64 kWh dari RM4.3k sebulan

Hyundai Kona Electric akan masuk Malaysia – COMOS tawarkan versi 39 kWh, 64 kWh dari RM4.3k sebulan

Cohesive Mobility Solution (COMOS) telah mengumumkan perancangannya untuk memperkenalkan sebuah program pajakan (leasing) kenderaan terbaru. Syarikat ini pada 2015 memperkenalkan program perkongsian kereta elektrik dan menawarkan pakej pajakan kenderaan korporat bagi model Renault Zoe.

Dalam perancangan terbarunya, kereta yang dimaksudkan ialah Hyundai Kona Electric. Sama seperti pendekatan mereka ketika memperkenalkan Renault Zoe dan Twizy, COMOS bakal membawa masuk Kona Electric ke Malaysia melalui saluran rasmi, iaitu Hyundai Sime Darby Motor, dengan sokongan lepas jualan selengkapnya daripada pengeluar.

Menurut syarikat itu, rancangan berkenaan melibatkan pembelian sejumlah Kona Electric untuk program langganan, yang ketika ini rundingannya sedang berjalan, dan bukannya diimport masuk oleh pihak lain (grey import). Untuk mengetahui tahap penerimaan, syarikat berkenaan menjemput orang ramai untuk mendaftar minat mereka terhadap program ini, di sini.

Hyundai Kona Electric akan masuk Malaysia – COMOS tawarkan versi 39 kWh, 64 kWh dari RM4.3k sebulan

Walaupun jumlah unit terlibat belum didedahkan, kedua-dua versi untuk pasaran bagi Kona Electric – diperkenalkan tahun lalu – akan ditawarkan melalui program berkenaan. Yang pertama, dengan versi Standard dengan bateri 39.2 kWh, yang menghasilkan 136 PS dan 395 Nm yang menyediakan jarak perjalanan 312 km. Harga pajakan anggaran bagi model ini ialah RM4,300 sebulan, bagi tempoh 60 bulan.

Satu lagi versi ialah dengan bateri 64 kWh, ditandai sebagai High Spec oleh COMOS. Ia menjana 204 PS dan 295 Nm, dengan jarak perjalanan yang didakwa boleh dicapai ialah 482 km (mod WLTP). Harga pajakan anggaran pula tidak berbeza banyak, dengan RM 4,900 sebulan (tempoh 60 bulan).

Kelengkapan standard bagi model ini termasuk lampu LED, panel meter LCD berwarna tujuh-inci Supervision, head-unit skrin sentuh tujuh-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, kerusi balutan kulit, pendingin hawa dwi-zon automatik dan sistem tanpa kunci.

Hyundai Kona Electric akan masuk Malaysia – COMOS tawarkan versi 39 kWh, 64 kWh dari RM4.3k sebulan

Model 64 kWH High Spec pula menerima tambahan sistem pemantauan tekanan tayar, head-up display, pengecas telefon tanpa wayar, kerusi depan larasan elektrik dan pengilap cermin automatik. Tambahan ciri keselamatan seperti amaran titik buta dan amaran lintasan trafik di belakang turut disertakan.

Bateri polimer lithium-ion tersebut boleh dicas menggunakan sistem pengecas pantas 100 kW DC (CCS) yang mampu mendapatkan cas 80% dalam masa 54 minit. Manakala dengan pengecas-on-board 7.2 kW, cas dengan arus AC (Type 2) memerlukan sembilan jam 40 minit untuk bateri paling besar, dan enam jam 10 minit untuk pilihan bateri kecil.

Hyundai Kona Electric akan masuk Malaysia – COMOS tawarkan versi 39 kWh, 64 kWh dari RM4.3k sebulan

Kos bagi pakej langganan ini termasuk penyediaan pengecas dinding, walaupun tidak termasuk kos pemasangannya. Pakej pajakan juga meliputi kos cukai jalan tahunan serta pembaharuan insurans, servis dan penyelenggaraan berjadual, serta penukaran alat ganti yang terlibat. Dalam kes-kes tertentu, sebuah unit gantian kereta ini juga akan disediakan (tertakluk kepada terma dan syarat.)

Setakat ini tiada pilihan untuk membeli dan memiliki kereta terbabit dihujung tempoh langganan/pajakan. Bergantung bila program ini dapat dimulakan, nama Kona Electric mungkin akan tiba terlebih dahulu berbanding versi petrolnya, yang sebelum ini dijangka akan masuk pasaran tempatan pada suku kedua tahun ini, tetapi masih belum muncul.

GALERI: Hyundai Kona Electric di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required