Macam-macam gimik yang dilakukan pengeluar-pengeluar automotif dalam mempromosikan model-model baharu mereka, tetapi apa yang dilakukan oleh Kia K5 GT ini mungkin anda tidak pernah lagi lihat – ia dipandu dengan melompat dari satu ramp ke satu ramp sambil membuat pusingan 360-darjah!

Lagak ngeri ini dibuat untuk iklan K5 GT tersebut di Amerika Syarikat, dan ia membabitkan kerjasama Kia dan Anugerah Emmy ke-72. “Bekerjasama dengan Anugerah Emmy ke-72 membawa K5 serba baharu ini ke hadapan dan ke tengah ketika acara televisyen secara langsung dengan jumlah penonton paling ramai sepanjang tahun tersebut disiarkan,” kata pengarah operasi pemasaran Kia Motors Amerika, Russell Wager.

Seperti yang anda boleh lihat pada video tersebut, ia sememangnya satu aksi lagak ngeri yang dramatik di mana pemandu perlu membuat pusingan yang tepat pada waktunya ketika berlepas, bagi memastikan ia berpusing dan mendarat semula dengan selamat pada ramp sebelah lagi.

Kia K5 2021 didedahkan di Amerika Syarikat pada Julai lalu. Model GT ini adalah versi paling berkuasa dijana enjin 2.5 liter T-GDi menghasilankan kuasa 290 hp dan juga tork maksima 422 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik lapan-kelajuan, membolehkan pecutan dari 0-96 km/j (0-60 bsj) dibuat dalam masa hanya 5.8 saat.

K5 generasi baharu ini turut ditawarkan dalam versi enjin 1.6 liter turbo Smartstream yang menghasilkan 180 hp dan tork maksima 264 Nm. Selain dijana dengan enjin yang begitu bertenaga, sedan segmen-D ini turut menampilkan rupa yang begitu agresif bersama senarai kelengkapan yang begitu komprehensif.

GALERI: Kia K5 GT 2021 pasaran Amerika Syarikat