Audi Q5 Sportback – bumbung dijadikan seperti coupe

Audi Q5 Sportback – bumbung dijadikan seperti coupe

Keterujaan Audi terhadap SUV bentuk coupe diteruskan lagi dengan pengenalan Q5 Sportback baru, yang mengikut jejak langkah Q8, Q3 dan e-tron Sportback. Menurut Audi, Q5 Sportback dapat menawarkan utiliti dan teknologi seperti Q5 biasa, tetapi dengan “rekaan ekspresif dan tersendiri kereta sports.”

Formula yang digunakan agak mudah. Ambil sahaja Q5 standard dan bumbungnya dijadikan lebih condong di bahagian belakang. Tinggi sebenar kenderaan masih lagi sama (begitu juga dengan lebar), tetapi panjangnya adalah lebih tujuh milimeter (4,690 mm) dan kecekapan rintangan udara bertambah baik (0.30 Cd).

Daripada aspek rekaan, semuanya hampir sama seperti Q5 facelift generasi kedua, dan model S Line mendapat gril unik, bersama kemasan krom pada bukaan udara bampar hadapan dan muncung ekzos yang dibuang di bampar belakang, digantikan dengan kemasan krom besar.

Audi Q5 Sportback – bumbung dijadikan seperti coupe

Pada bahagian dalam, Multi Media Interface (MMI) digunakan, dan sistem infotainmennya terdiri daripada skrin sesentuh 10.1 inci dan kawalan suara yang boleh memahami lenggok bahasa biasa. Pilihan lain yang diberi adalah panel instrumen virtual 12.3 inci, MMI Navigation Plus dengan gambaran satelit Google Earth, pengecas tanpa wayar Qi, serta sistem bunyi 19 pembesar suara Bang & Olufsen.

Disebabkan bumbung yang lebih rendah di belakang itu, ruang simpanan juga menjadi lebih kecil, iaitu 510 liter. Apabila tempat duduk baris kedua dilungsurkan ke hadapan, ia boleh menjadi 570 liter, dan apabila dibaringkan sepenuhnya, ia menyediakan 1,480 liter.

Pada bahagian keselamatan, Q5 Sportback boleh dipilih dengan Adaptive Cruise Assist yang boleh memecut, membrek dan membelok stereng secara sendiri pada kelajuan dalam had yang dibenarkan. Terdapat juga pembantu kecekapan yang boleh melaras sendiri kelajuan untuk memadankannya dengan keadaan pemanduan, topografi, had laju atau pengguna jalan raya lain.

Audi Q5 Sportback – bumbung dijadikan seperti coupe

Semasa pelancaran, Sportback ditawarkan dengan enjin petrol dan diesel 2.0 liter turbo, yang kedua-duanya menghasilkan 204 PS dan dipadankan bersama transmisi klac berkembar S Tronic tujuh kelajuan. Terdapat juga varian SQ5 TDI yang digerakkan oleh enjin V6 diesel 3.0 liter twin turbo berkuasa 347 PS yang menggunakan transmisi automatik lapan kelajuan.

Varian yang lebih tinggi ini juga datang dengan sistem pacuan semua roda Quattro dan hibrid ringkas. Sistem hibrid padanya membenarkan kenderaan meluncur dengan enjin tertutup dan mengaktifkan sistem start/stop apabila mengurangkan kelajuan daripada 22 km/j. Dua lagi versi PHEV akan diperkenalkan kemudian.

Q5 Sportback juga ditawarkan dengan penyerap adaptif (pilihan tambahan), serta sistem suspensi udara yang boleh mengawal tinggi kenderaan dalam lima tahap, dengan pelarasan sehingga 60 mm. Varian SQ5 pula menggunakan suspensi udara yang ditala khas untuknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required