Proton X50 — kenapa tak ada paddle shifter dan hanya empat beg udara diberikan untuk varian Standard?

Proton X50 — kenapa tak ada <em>paddle shifter</em> dan hanya empat beg udara diberikan untuk varian Standard?

Melihat kepada spesifikasi Proton X50, ada beberapa perkara yang boleh diperhatikan. Pertama, hanya tiga varian – Executive, Premium dan Flagship – dilengkapi dengan enam beg udara, sementara varian Standard hanya datang dengan empat beg udara sahaja.

Hal ini menarik untuk dipertanyakan, memandangkan Proton sejak dulu selalu membawakan mesej keselamatan melalui penawaran model-modelnya. Agak tak kena untuk Proton hanya menawarkan empat beg udara untuk varian keretanya di tahun 2020 ini, sedanglah varian selebihnya semua ada enam.

Kedua, tak ada varian yang dilengkapi dengan ciri paddle shifter. Ini juga agak menghairankan, kerana aspek prestasi dan dinamik pemanduan SUV ini ditonjolkan sebagai antara kelebihan utamanya. Tambah menguatkan kesangsian ini, model asal yang menjadi asas X50, iaitu Geely Binyue dan Coolray ada dilengkapi dengan ciri berkenaan. Jadi, kenapa X50 tak ada?

Proton X50 — kenapa tak ada <em>paddle shifter</em> dan hanya empat beg udara diberikan untuk varian Standard?

Berkaitan ini, Proton menjelaskan, Binyue dan Coolray versi sport memang datang dengan paddle shifter, sebaliknya X50 tidak mengikut spesifikasi berkenaan. Ini juga dapat dilihat dengan ketiadaan wing pada bumbung dan logo S di tempat duduk depan yang ada versi asal berkenaan. Disebabkan itu, X50 tiada paddle shifter. Dan, jika ingin ditambah, ia memerlukan kerja-kerja pembangunan dan programming yang perlu dilakukan – juga peningkatan kos.

Berkaitan empat beg udara bagi varian Standard itu pula, Pengarah Kejuruteraan Kumpulan Proton, Hazrin Fazail Haroon menyatakan; “sebab kenapa kami hadir dengan spesifikasi begini ialah untuk mengimbangi kos dan juga penawaran yang ingin diberikan kepada pelanggan, supaya dapat memperluaskan lagi capaian golongan yang mampu membeli kereta ini. Bukan kerana kami tak mampu melakukannya, sebaliknya ia lebih kepada keputusan perniagaan melalui penetapan spesifikasi seperti yang ada ini.”

Jadi, jawapan kepada perbezaan tersebut adalah berkaitan kos. Walaupun tak ada paddle shifter dan hanya empat beg udara untun varian paling bawah, X50 sejak awal ingin diposisikan sebagai sebuah kenderaan yang mampu dimiliki oleh lebih ramai orang. Maka bagi Proton, penawaran spesifikasinya adalah cara untuk mengimbangi kos dan kelengkapan yang diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson P on Oct 09, 2020 at 3:01 pm

    Sangat berharap variant standard Ada 4wd… Tunggu perodua SUV Ada 4wd atau tidak

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required