Aston Martin DBX dilancar di Malaysia – harga RM818k tidak termasuk cukai, enjin V8 4.0 liter 550 PS, 700 Nm

Aston Martin DBX dilancar di Malaysia – harga RM818k tidak termasuk cukai, enjin V8 4.0 liter 550 PS, 700 Nm

Hampir satu tahun selepas ia diperkenalkan kepada dunia buat pertama kali, Aston Martin DBX kini dilancarkan untuk pasaran Malaysia. SUV pertama daripada Aston Martin ini akan bersaing dengan model mewah lain seperti Lamborghini Urus dan juga Bentley Bentayga. Harga yang diumumkan untuk DBX adalah RM818,000, tetapi ia tidak termasuk duti, cukai, insurans ataupun pilihan tambahan lain

DBX dibina daripada awal oleh Aston Martin sendiri tetapi enjin dan transmisinya menggunakan unit daripada Mercedes-AMG iaitu V8 4.0 liter twin turbo dan automatik 9G-Tronic lapan kelajuan, untuk menghasilkan 550 PS dan 700 Nm tork (lebih berkuasa berbanding Vantage dan DB11).

Melalui tetapan ini, DBX boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.5 saat dan mencapai kelajuan maksimum 291 km/j. Transfer case yang mengagihkan kuasa kepada semua tayar boleh menghantar sehingga 47% tork kepada roda hadapan sementara differential belakang pula adalah jenis elektronik.

Rekaan yang digunakan pada DBX adalah mengikut karekter yang ada pada kereta sports Aston Martin sebelum ini, dan ia dijadikan lebih istimewa dengan bumbung panoramik penuh, gril paling besar pernah dihasilkan oleh Aston Martin, pemegang pintu jenis tenggelam, pintu tanpa bingkai serta ducktail di belakang.

Bukan sekadar untuk penampilan, rekaan ini juga mengambil penting ciri aerodinamik di mana anda boleh melihat terdapat liang pada lampu DRL, sirip udara pada fender serta spoiler bumbung berlubang untuk menyalurkan udara ke cermin belakang dan juga ducktail.

SUV ini sebenarnya boleh dipilih dengan pelbagai kemasan termasuklah untuk bahagian dalam, seperti jenis atau warna balutan kulit papan pemuka dan tempat duduk, serta kemasan daripada jenis bahan campuran hinggalah gentian karbon.

Aston Martin DBX dilancar di Malaysia – harga RM818k tidak termasuk cukai, enjin V8 4.0 liter 550 PS, 700 Nm

Pada bahagian tengah papan pemuka terdapat skrin infotainmen 10.25 inci dan sistem yang digunakan diambil daripada Mercedes-AMG siap dengan sambungan Apple CarPlay serta kamera 360 darjah. Di hadapan pemandu terdapat panel instrumen 12.3 inci dan ia juga didatangkan terus dengan lampu suasana 64 warna.

DBX juga sebenarnya adalah kenderaan pertama dengan lima tempat duduk penuh yang pernah dihasilkan oleh Aston Martin. Walaupun menggunakan tempat duduk sporty, bentuk serta binaannya dibuat dengan mengambil kira ruang yang selesa untuk penumpang. Ruang simpanan belakang berkapasiti 632 liter dan tempat duduk belakang boleh dilipat 40:20:40 untuk menjadikannya lebih besar.

Ukuran dimensi DBX adalah 5,039 mm panjang, 1,998 mm lebar dan 1,680 mm tinggi, sekaligus menjadikannya lebih panjang daripada Porsche Cayenne, tetapi lebih pendek daripada Bentayga dan Urus. Jarak roda 3,060 mm pada DBX ini adalah yang paling panjang berbanding pesaing yang disebutkan tadi, dan ia cuma lebih pendek jika dibandingkan dengan Rolls-Royce Cullinan.

Dalam keadaan standard, DBX datang dengan balutan tempat duduk kulit full-grain, kemasan hitam berkilat, lapik bumbung Alcantara, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, pengawal pendingin hawa tiga zon, sistem kamera 360 darjah serta sistem bunyi 18 watt 14 pembesar suara.

Pada bahagian keselamatan, DBX dilengkapi Autonomous Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki, Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Automatic High Beam, enam beg udara dan Stability Control.

Suspensi pula terdiri daripada unit adaptif dengan spring udara di semua bahagian, siap dengan anti-roll control elektrik 48 volt. Kenderaan ini boleh dinaikkan sehingga 45 mm, diturunkan sehingga 50 mm dan dikenakan kuasa sehingga 1,400 Nm pada gandar untuk mengurangkan kemungkinan terbalik pada kenderaan yang tinggi. Hasil penggunaan aluminium yang meluas, berat DBX dapat dikurangkan sehingga menjadi 2,245 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required