Honda Ridgeline facelift 2021 – rupa lebih lasak

Honda Ridgeline facelift 2021 – rupa lebih lasak

Honda Ridgeline generasi kedua kini sudah pun empat tahun diperkenalkan, dan kini ia tampil dalam versi facelift, diberikan pelbagai perubahan pada rupa dan perincian. Model yang segarkan ini diumumkan akan mula dijual bermula awal tahun hadapan.

Trak pikap keluaran Honda ini agak unik kerana ia tidak menggunakan casis ladder frame, sebaliknya diberikan kerangka unibody, dengan enjin diletakkan melintang seperti kereta-kereta Honda pacuan roda hadapan yang lain. Dan sebelum ini juga rupa Rigdeline dikatakan kurang lasak dengan muka seperti SUV Honda Pilot, dan tidak seperti sebuah trak.

Jadi untuk model facelift 2021 ini, Ridgeline dihasilkan dengan rupa yang lebih rugged, dengan gril dan hidung yang lebih menonjol dan bersegi, bersama lampu hadapan LED yang direka semula. Namun rekaan jalur dari gril dalam kemasan krom atau hitam (bergantung varian, terdiri dari Sport, RTL, RTL-E dan Black Edition) masih dikekalkan.

Honda Ridgeline facelift 2021 – rupa lebih lasak

Imej lebih lasak ini turut disertai dengan bampar hadapan baharu yang diberikan skid plate, serta liang udara sisi yang direka untuk mengalirkan udara dari bampar ke roda hadapan bagi menghasilkan tirai udara yang memberi prestasi aerodinamik lebih baik.

Perubahan lain termasuk bonet hadapan dengan bonjol yang lebih menyerlah, fender hadapan baharu untuk disesuaikan dengan muka baharu serta bampar belakang dengan profil baharu yang menyerlahkan dua tip ekzos berkembar. Kesemua varian kini menerima rim 18-inci, serta trek roda kini 20 mm lebih lebar.

Selain itu, untuk perincian lain termasuk profil sisi dan juga bed belakang yang sangat praktikal masih lagi kekal sama seperti sebelum ini.

Honda Ridgeline facelift 2021 – rupa lebih lasak

Pembeli juga ditawarkan dengan pakej pengayaan rekaan Honda Performance Development (HPD), yang terdiri dari gril hadapan unik, fender flare berwarna hitam, rim dalam kemasan bronze serta grafik HPD pada dinding bed. Pakej ini boleh dipilih untuk kesemua varian kemasan, dan salah satu dari empat opsyen termasuk pakej Utility, Function dan Function+.

Walaupn banyak tingkat taraf dibuat disebelah luar, kabin Ridgeline ini nampaknya tidak diberikan sebarang perubahan besar, kecuali sistem Display Audio yang dikemaskini. Bergantung pada kemasan yang dipilih, kabin trak pikap ini juga kini diberikan serlahan-serlahan baharu pada panel-panel dan jahitan.

Aspek mekanikal juga masih tidak berubah di mana Ridgeline dijana oleh enjin petrol suntikan terus 3.5 liter V6 berkuasa 280 hp dan tork maksima 355 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik sembilan-kelajuan. Model RTL-E dan Black Edition diberikan sistem pacuan semua roda i-VTM4 AWD dengan Torque Vectoring, manakala versi lain hanya memacu roda hadapan, tetapi masih ditawarkan dengan sistem AWD yang sama secara opsyen.

Kesemua varian Ridgeline diberikan pakej bantuan pemanduan Honda Sensing secara standard, terdiri dari sistem seperti Sistem Brek Pengelak Kemalangan dengan Amaran Pelanggaran Hadapan, Bantuan Kekal Lorong, Pengelak Keluar Jalan dengan Amaran Keluar Laluan, dan juga cruise control Adaptif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required